Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen

(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning. Afhankelijk van de inhoud van de hypotheekovereenkomst kan dit betekenen dat de risico-opslag van een hypotheek kan worden aangepast. De consument moet in de regel wel zelf het initiatief nemen om de risico-opslag, ook wel renteopslag genoemd, aan te passen. De hypotheekverstrekker is niet verplicht om uit zichzelf de schuld-marktwaarde verhouding, ook wel Loan-to-Value (LTV) genoemd, voor de consument te berekenen en aan te passen. Dit blijkt uit een (niet bindende) uitspraak vande Geschillencommissie van Kifid. Twee consumenten hadden een klacht ingediend tegen Florius.

De klacht gaat over een in 2000 afgesloten hypotheek waarbij de bank een risico-opslag van 0,2 procent in rekening brengt. Tijdens een onderhoudsgesprek tussen Florius en beide consumenten in maart 2024 gaat het ook over de risicoklasse van de hypotheek en dat de risico-opslag eventueel omlaag zou kunnen. De consumenten leveren een document aan waaruit de actuele woningwaarde blijkt, waarna de hypotheekverstrekker de risico-opslag heeft laten vervallen. Consumenten vinden dat de risico-opslag met terugwerkende kracht vanaf 2010 moet komen te vervallen, omdat uit een taxatierapport uit 2010 blijkt dat de waarde van de woning destijds al was gestegen waardoor de risico-klasse omlaag had gekund. De hypotheekverstrekker gaat hier niet in mee. In de voorwaarden van de hypotheek en op de jaaroverzichten vanaf 2019 is de hypotheekverstrekker steeds duidelijk geweest over hoe de risico-opslag kan worden verlaagd. Consumenten moeten hiervoor zelf het initiatief nemen.

Centrale vraag voor de Geschillencommissie is of Florius de risico-opslag van deze hypotheek al in 2010 had moeten laten vervallen. Het antwoord daarop is nee, zo stelt de commissie. "De hypotheekverstrekker heeft consumenten in de voorwaarden en met de jaaroverzichten voldoende geïnformeerd over hoe de risico-opslag kan worden aangepast. Er is niets dat erop wijst dat de hypotheekverstrekker in 2010 het taxatierapport heeft ontvangen."

Volgens de commissie heeft Florius juist gehandeld door de risico-opslag te laten vervallen op het moment dat consumenten hiertoe het initiatief hebben genomen. Zodra de consumenten in maart 2024 hebben aangetoond  wat de actuele woningwaarde was, heeft de hypotheekverstrekker in lijn met de actuele schuld-marktwaardeverhouding de risicoklasse aangepast. Hierdoor is de risico-opslag vanaf dat moment voor deze consumenten komen te vervallen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

(Kifid-uitspraak GC 2025-0456) Consumenten hebben in 2022 gekozen voor een ‘verhoogde inschrijving’ om extra financiering aan te kunnen aanvragen. Hun...

Gespot: ruim 160 advieshelden

Gespot: ruim 160 advieshelden

(Uit VVP 2-2025) Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst...

VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden

VVP Advies Award nieuwe stijl: gespot ruim 160 advieshelden

Maar liefst 34 spotters hebben 164 topkantoren aangedragen voor de longlist van de vernieuwde VVP Advies Award. Tijdens de spottersbijeenkomst van 25 juni bij...

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

Kifid: bewaren persoonsgegevens gemaximeerd tot 5 jaar

((Kifid-uitspraak GC 2025-0396) Kifid heeft de duur registratie persoonsgegevens afkomstig uit klantonderzoek antiwitwaswet gemaximeerd tot 5 jaar. De antiwitwaswet...

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....

Karin Polman wordt directeur hypotheekmerken ABN Amro

Karin Polman wordt directeur hypotheekmerken ABN Amro

Karin Polman wordt per 1 mei 2025 directeur Hypotheken Intermediair van de hypotheekmerken ABN Amro, Florius en Moneyou. Redenen voor de krachtenbundeling zijn...

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...