Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning. Afhankelijk van de inhoud van de hypotheekovereenkomst kan dit betekenen dat de risico-opslag van een hypotheek kan worden aangepast. De consument moet in de regel wel zelf het initiatief nemen om de risico-opslag, ook wel renteopslag genoemd, aan te passen. De hypotheekverstrekker is niet verplicht om uit zichzelf de schuld-marktwaarde verhouding, ook wel Loan-to-Value (LTV) genoemd, voor de consument te berekenen en aan te passen. Dit blijkt uit een (niet bindende) uitspraak vande Geschillencommissie van Kifid. Twee consumenten hadden een klacht ingediend tegen Florius.

De klacht gaat over een in 2000 afgesloten hypotheek waarbij de bank een risico-opslag van 0,2 procent in rekening brengt. Tijdens een onderhoudsgesprek tussen Florius en beide consumenten in maart 2024 gaat het ook over de risicoklasse van de hypotheek en dat de risico-opslag eventueel omlaag zou kunnen. De consumenten leveren een document aan waaruit de actuele woningwaarde blijkt, waarna de hypotheekverstrekker de risico-opslag heeft laten vervallen. Consumenten vinden dat de risico-opslag met terugwerkende kracht vanaf 2010 moet komen te vervallen, omdat uit een taxatierapport uit 2010 blijkt dat de waarde van de woning destijds al was gestegen waardoor de risico-klasse omlaag had gekund. De hypotheekverstrekker gaat hier niet in mee. In de voorwaarden van de hypotheek en op de jaaroverzichten vanaf 2019 is de hypotheekverstrekker steeds duidelijk geweest over hoe de risico-opslag kan worden verlaagd. Consumenten moeten hiervoor zelf het initiatief nemen.

Centrale vraag voor de Geschillencommissie is of Florius de risico-opslag van deze hypotheek al in 2010 had moeten laten vervallen. Het antwoord daarop is nee, zo stelt de commissie. "De hypotheekverstrekker heeft consumenten in de voorwaarden en met de jaaroverzichten voldoende geïnformeerd over hoe de risico-opslag kan worden aangepast. Er is niets dat erop wijst dat de hypotheekverstrekker in 2010 het taxatierapport heeft ontvangen."

Volgens de commissie heeft Florius juist gehandeld door de risico-opslag te laten vervallen op het moment dat consumenten hiertoe het initiatief hebben genomen. Zodra de consumenten in maart 2024 hebben aangetoond  wat de actuele woningwaarde was, heeft de hypotheekverstrekker in lijn met de actuele schuld-marktwaardeverhouding de risicoklasse aangepast. Hierdoor is de risico-opslag vanaf dat moment voor deze consumenten komen te vervallen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot  lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Ketenefficiency

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Ketenefficiency

Dazure, Florius en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: Dazure met Next...

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...

Kifid: in de ban van de ring

Kifid: in de ban van de ring

(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...

Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....

Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost

Actief Klantbeheer bij grotere advieskantoren meer dagelijkse kost

Met name kleine advieskantoren besteden minder aandacht aan Actief Klantbeheer. Bij grote kantoren is Actief Klantbeheer wel dagelijkse kost, zo ook bij de early...

Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt

Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea. De consument heeft gemeld...