Kifid: kennisdocument geschillenregeling rechtsbijstandverzekering

Vrouwe justitia 3 via Pixabay

Aan Kifid Kennis is een nieuw kennisdocument toegevoegd over hoe Kifid omgaat met klachten over de geschillenregeling van een rechtsbijstandverzekering.

Kifid: “In de Kifid-praktijk komen klachten over de zogenoemde second opinion met regelmaat voor. Daarnaast constateren we dat de geschillenregeling en hoe deze werkt lang niet altijd bekend is bij consumenten. In dit kennisdocument geven wij inzicht in wanneer de geschillenregeling van toepassing kan zijn en hoe het werkt. Drie voorbeelden maken duidelijk hoe Kifid oordeelt over dit soort klachten.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Werkzaamheden advocaat waren buitengerechtelijk

Werkzaamheden advocaat waren buitengerechtelijk

(Kifid-uitspraak GC 2023-0604) De advocaat van de consumenten heeft werkzaamheden verricht ter nakoming van een gesloten vaststellingsovereenkomst. De uitvoerder...

DAS: minder servicezaken en claimmeldingen

DAS: minder servicezaken en claimmeldingen

Bij DAS kwamen er in het tweede kwartaal 2023 ruim 31.500 servicezaken en claimmeldingen binnen. Een duidelijke daling ten opzichte van het eerste kwartaal in 2023....

In strijd met het burenrecht

In strijd met het burenrecht

(Kifid-uitspraak GC 2023-0457) Na de aankoop van hun woning hebben de consumenten ontdekt dat de schutting niet op de erfgrens staat maar op hun eigen perceel. Voor...

Nieuw in Kifid Kennis: bemiddelen

Nieuw in Kifid Kennis: bemiddelen

Onlangs is aan de reeks Kifid Kennis een nieuw themadocument toegevoegd over hoe bemiddelen bij Kifid in zijn werk gaat. In het kennisdocument ook vier voorbeelden...

Klant wil premie terug maar onderbouwt eis onvoldoende

Klant wil premie terug maar onderbouwt eis onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2023-0169) De consument vindt dat hij voor zijn rechtsbijstandverzekering te veel premie betaalt, omdat hij geen gebruik kan maken van een verzekerde...

DAS en Alicia maken juridische hulp ‘embedded’ toegankelijk voor zzp’ers

DAS en Alicia maken juridische hulp ‘embedded’ toegankelijk voor zzp’ers

Via insurtech Alicia zet DAS de eerste stappen op het gebied van ‘embedded insurance’. Via embedded insurance is het aanbod van DAS beschikbaar voor...

ARAG viert jubileumjaar met nieuwe verzekeringsproducten

ARAG viert jubileumjaar met nieuwe verzekeringsproducten

ARAG, dat dit jaar 60 jaar is geworden, heeft drie nieuwe particuliere rechtsbijstandverzekeringen geïntroduceerd, te sluiten vanaf 7 juni. Deze producten vervangen...

Buren en aannemers zorgden voor veel geschillen

Buren en aannemers zorgden voor veel geschillen

In het eerste kwartaal hebben klanten in totaal ruim 31.500 zaken bij DAS gemeld. Belangrijke thema’s waren arbeid, wonen en consumenten. Bijna 30 procent...

Onjuist advies kost Klaverblad 38 mille

Onjuist advies kost Klaverblad 38 mille

(Kifid-uitspraak GC 2022-0309) De consument klaagt terecht dat de uitvoerder in de verlening van de rechtsbijstand in het geschil met de aannemer toerekenbaar is...