Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0637). Consumenten hebben in het verleden samen een woning gekocht en hebben besloten te gaan scheiden. Volgens de consumenten volgt uit de algemene voorwaarden dat zij allebei gebruik kunnen maken van de verhuisregeling, op grond waarvan zij de rente van de huidige hypothecaire geldlening kunnen meenemen naar een nieuwe
woning. ASR heeft dit betwist en gesteld dat zij beleidsvrijheid heeft ten aanzien van de verhuisregeling.
n 2022 hebben de consumenten een hypothecaire geldlening afgesloten bij ASR, voor de aankoop van hun woning (hierna: de hypothecaire geldlening). De hypothecaire geldlening heeft een looptijd van 30 jaar en de consumenten hebben de rente voor die volledige periode vastgezet, op 2,72%. De consumenten hebben op 30 april 2022 de offerte van de hypothecaire geldlening voor akkoord ondertekend, waarbij de algemene voorwaarden akkoord zijn bevonden.
Eind 2023 hebben de consumenten, via hun hypotheekadviseur, contact opgenomen met ASR. De consumenten hebben namelijk besloten te gaan scheiden en zij willen allebei gebruik maken van de verhuisregeling. Eén van de consumenten blijft dan in de huidige woning wonen en de ander koopt een nieuwe woning, of zij kopen allebei een nieuwe woning. In elk geval willen zij dan ieder de rente van de helft van de hypothecaire geldlening behouden. ASR heeft geantwoord dat dit niet toegestaan is.
De consumenten vorderen dat ASR hen toestaat allebei gebruik te maken van de verhuisregeling als zij hun woning verkopen en allebei binnen zes maanden verhuizen naar een andere woning. Volgens de consumenten hoefden zij als normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende consumenten er niet op bedacht te zijn dat splitsing van de hypothecaire geldlening niet is toegestaan. Zij menen dat het uitsluiten van een mogelijke splitsing nergens in de voorwaarden uit 2021 opgenomen is. De consumenten hebben daaraan toegevoegd dat hun wens niet ongebruikelijk is. Ook andere banken staan het splitsen van een lening immers toe. Bovendien verwijzen ze naar een onduidelijk artikel in de voorwaarden en daarom zou de meest gunstige uitleg van toepassing moeten zijn.
In 2023 heeft ASR nieuwe voorwaarden opgesteld. Daarin is wel expliciet opgenomen dat splitsing bij de verhuisregeling niet is toegestaan. Die voorwaarden zijn echter niet van toepassing op de hypothecaire geldlening van de consumenten. Volgens de voorwaarden uit 2021 kunnen de voorwaarden namelijk alleen gewijzigd worden als de consumenten van te voren geïnformeerd worden over een wijziging in de voorwaarden, en dat is niet gebeurd. De toevoeging in de voorwaarden uit 2023 duidt er ook op dat de voorwaarden uit 2021 niet
duidelijk waren.
De commissie is echter van oordeel dat in de voorwaarden een leemte zit en dat die niet moet worden aangevuld zoals de consumenten stellen. De vordering wordt afgewezen.
Reactie toevoegen
Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter
(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...
Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht
(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...
Eric van der Jagt (UWV) in Geschillencommissie Kifid
Eric van der Jagt is benoemd als lid van de Geschillencommissie. Hij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie zijn niet werkzaam...
Kifid: ING moet BKR-registraties verwijderen
(Kifid-uitspraak GC 2022-0696, bindend) Een consument heeft een klacht ingediend over de registraties in het CKI en gesteld dat de registraties niet proportioneel...
Kifid: aflossing krediet niet mogelijk door hypotheek te verhogen
(Kifid-uitspraak GC 2022-0684, bindend) Consumenten hebben een klacht ingediend over de registraties in het CKI. De consumenten willen hun hypothecaire geldlening...
Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af
(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...
Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af
(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...
Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument
(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...
Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....
Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond
(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...