Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden

Kifid 2024

(Kifid-uitspraak GC 2024-0637). Consumenten hebben in het verleden samen een woning gekocht en hebben besloten te gaan scheiden. Volgens de consumenten volgt uit de algemene voorwaarden dat zij allebei gebruik kunnen maken van de verhuisregeling, op grond waarvan zij de rente van de huidige hypothecaire geldlening kunnen meenemen naar een nieuwe
woning. ASR heeft dit betwist en gesteld dat zij beleidsvrijheid heeft ten aanzien van de verhuisregeling.

n 2022 hebben de consumenten een hypothecaire geldlening afgesloten bij ASR, voor de aankoop van hun woning (hierna: de hypothecaire geldlening). De hypothecaire geldlening heeft een looptijd van 30 jaar en de consumenten hebben de rente voor die volledige periode vastgezet, op 2,72%. De consumenten hebben op 30 april 2022 de offerte van de hypothecaire geldlening voor akkoord ondertekend, waarbij de algemene voorwaarden akkoord zijn bevonden.

Eind 2023 hebben de consumenten, via hun hypotheekadviseur, contact opgenomen met ASR. De consumenten hebben namelijk besloten te gaan scheiden en zij willen allebei gebruik maken van de verhuisregeling. Eén van de consumenten blijft dan in de huidige woning wonen en de ander koopt een nieuwe woning, of zij kopen allebei een nieuwe woning. In elk geval willen zij dan ieder de rente van de helft van de hypothecaire geldlening behouden. ASR heeft geantwoord dat dit niet toegestaan is.

De consumenten vorderen dat ASR hen toestaat allebei gebruik te maken van de verhuisregeling als zij hun woning verkopen en allebei binnen zes maanden verhuizen naar een andere woning. Volgens de consumenten hoefden zij als normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende consumenten er niet op bedacht te zijn dat splitsing van de hypothecaire geldlening niet is toegestaan. Zij menen dat het uitsluiten van een mogelijke splitsing nergens in de voorwaarden uit 2021 opgenomen is. De consumenten hebben daaraan toegevoegd dat hun wens niet ongebruikelijk is. Ook andere banken staan het splitsen van een lening immers toe. Bovendien verwijzen ze naar een onduidelijk artikel in de voorwaarden en daarom zou de meest gunstige uitleg van toepassing moeten zijn.

In 2023 heeft ASR nieuwe voorwaarden opgesteld. Daarin is wel expliciet opgenomen dat splitsing bij de verhuisregeling niet is toegestaan. Die voorwaarden zijn echter niet van toepassing op de hypothecaire geldlening van de consumenten. Volgens de voorwaarden uit 2021 kunnen de voorwaarden namelijk alleen gewijzigd worden als de consumenten van te voren geïnformeerd worden over een wijziging in de voorwaarden, en dat is niet gebeurd. De toevoeging in de voorwaarden uit 2023 duidt er ook op dat de voorwaarden uit 2021 niet
duidelijk waren.

De commissie is echter van oordeel dat in de voorwaarden een leemte zit en dat die niet moet worden aangevuld zoals de consumenten stellen. De vordering wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

Kifid begrijpt consument, maar wijst klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0679, bindend) In het kader van het Wwft-cliëntenonderzoek heeft DeGiro de consument verzocht om het online formulier 'Declaratie herkomst...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument

(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde...

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...