Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Reaal logo Twitter

Volgens de Geschillencommissie Kifid (niet-bindende uitspraak 2019-454) kan een consument geen beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering van zijn broer, nadat deze schade heeft veroorzaakt aan zijn auto. De Geschillencommissie acht de klacht van de consument tegen Reaal Schade niet-behandelbaar. Wel is de Geschillencommissie van mening dat registratie van de persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR ongegrond is en dat de registratie door Reaal ongedaan moet worden gemaakt.

Een consument doet een beroep op de AVP van zijn broer. Hij is volgens Kifid echter geen contractspartij bij de overeenkomst die zijn broer (de verzekeringnemer) met de verzekeraar heeft gesloten. De consument heeft ook geen eigen vorderingsrecht jegens de verzekeraar op grond van de AVP van zijn broer. Hij heeft (mogelijk) alleen een aanspraak tot schadevergoeding op zijn broer, de verzekeringnemer. De broer van de consument heeft (mogelijk) op zijn beurt een aanspraak tot uitkering onder de AVP op Verzekeraar (vergelijk uitspraak GC Kifid nr. 2019-102). Dit deel van de klacht is volgens de Geschillencommissie niet-behandelbaar.

Voor zover de klacht van Consument ziet op de registratie van zijn persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR is de klacht wel behandelbaar. Ten aanzien van dit klacht-onderdeel is de Commissie van oordeel dat geen zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld aan fraude bestaat. Reaal dient de registratie van de persoonsgegevens van de consument in het EVR en het Incidentenregister ongedaan te maken. Omdat niet vast is komen te staan dat de consument onrechtmatig zou hebben gehandeld jegens de verzekeraar, hoeft de consument ook de onderzoekskosten niet aan de verzekeraar terug te betalen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid verwerpt klachten over DIN Hypotheek Plan

Kifid verwerpt klachten over DIN Hypotheek Plan

De Geschillencommissie Kifid heeft drie klachten over het DIN Hypotheek Plan van Zwolsche Algemeene, inmiddels Allianz, verworpen. Het betreft de bindende uitspraken...

Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Personeel houdt ondernemer uit zijn slaap

Ruim de helft (55 procent) van alle ondernemers uit het MKB ligt ’s nachts wel eens wakker van zorgen over de eigen onderneming. Met name het vinden en behouden...

Nationale-Nederlanden mag Reaal overnemen

Nationale-Nederlanden mag Reaal overnemen

Verzekeraar NN Group mag het schade- en inkomensverzekeringsbedrijf van Vivat (Vivat Schadeverzekeringen N.V.) overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument &...

Reaal AOV start pilot HelloEnergy

Reaal AOV start pilot HelloEnergy

Reaal AOV is de pilot HelloEnergy gestart om de energiebalans van ondernemers te verbeteren. Het programma bestaat uit een persoonlijke energiecheck, coaching en...

Bijna helft ondernemers schatten AOV-premies te hoog in

Bijna helft ondernemers schatten AOV-premies te hoog in

Bijna de helft van de ondernemers schatten AOV-premies te hoog in. Dat is vaak de reden waarom ze geen AOV afsluiten. Ten onrechte concludeert Reaal naar aanleiding...

Kifid: bank mag vrij opneembare spaarrekening eenzijdig opzeggen

Kifid: bank mag vrij opneembare spaarrekening eenzijdig opzeggen

ABN Amro mag een vrij opneembare spaarrekening eenzijdig opzeggen, aldus de Geschillencommissie Kifi in bindende uitspraak GC 2019-783. Kifid noemt twee maanden...

Commissie van Beroep Kifid: beperkte nazorgplicht adviseur

Commissie van Beroep Kifid: beperkte nazorgplicht adviseur

De nazorgplicht van een adviseur bij een consumptief krediet is beperkt, zo bevestigt ook de  Commissie van Beroep van Kifid in uitspraak 2019-033. Financieel...

Kifid mag oordeel soms ook direct na hoorzitting geven

Kifid mag oordeel soms ook direct na hoorzitting geven

Bij overzichtelijke klachtzaken met een financieel belang kleiner van 25.000 euro mag de Geschillencommissie Kifid voortaan direct na een hoorzitting een oordeel...

Reaal lanceert preventieplatform

Reaal lanceert preventieplatform

Reaal heeft een online preventieplatform Bedrijfswacht opgericht met daarop tips om zelf maatregelen te nemen tegen bijvoorbeeld extreem weer, inbraak of waterschade....

Kifid stelt dat Achmea rechtsbijstandspolis niet zomaar tussentijds kan opzeggen

Kifid stelt dat Achmea rechtsbijstandspolis niet zomaar tussentijds kan opzeggen

Achmea mag de rechtsbijstandpolis van een klant vanwege het schadeverloop (zes meldingen) niet opzeggen. Achmea had de beëindiging aangekondigd in een brief....