Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Reaal logo Twitter

Volgens de Geschillencommissie Kifid (niet-bindende uitspraak 2019-454) kan een consument geen beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering van zijn broer, nadat deze schade heeft veroorzaakt aan zijn auto. De Geschillencommissie acht de klacht van de consument tegen Reaal Schade niet-behandelbaar. Wel is de Geschillencommissie van mening dat registratie van de persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR ongegrond is en dat de registratie door Reaal ongedaan moet worden gemaakt.

Een consument doet een beroep op de AVP van zijn broer. Hij is volgens Kifid echter geen contractspartij bij de overeenkomst die zijn broer (de verzekeringnemer) met de verzekeraar heeft gesloten. De consument heeft ook geen eigen vorderingsrecht jegens de verzekeraar op grond van de AVP van zijn broer. Hij heeft (mogelijk) alleen een aanspraak tot schadevergoeding op zijn broer, de verzekeringnemer. De broer van de consument heeft (mogelijk) op zijn beurt een aanspraak tot uitkering onder de AVP op Verzekeraar (vergelijk uitspraak GC Kifid nr. 2019-102). Dit deel van de klacht is volgens de Geschillencommissie niet-behandelbaar.

Voor zover de klacht van Consument ziet op de registratie van zijn persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR is de klacht wel behandelbaar. Ten aanzien van dit klacht-onderdeel is de Commissie van oordeel dat geen zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld aan fraude bestaat. Reaal dient de registratie van de persoonsgegevens van de consument in het EVR en het Incidentenregister ongedaan te maken. Omdat niet vast is komen te staan dat de consument onrechtmatig zou hebben gehandeld jegens de verzekeraar, hoeft de consument ook de onderzoekskosten niet aan de verzekeraar terug te betalen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: schade die geleidelijk ontstaat van dekking uitgesloten

Kifid: schade die geleidelijk ontstaat van dekking uitgesloten

Schade die geleidelijk ontstaat is terecht van dekking uitgesloten, zo concludeert de Geschillencommissie Kifid naar aanleiding van een klacht van een consument....

Reaal AOV ontwikkelt quickscan ‘Ben ik vitaal?’ voor ondernemers

Reaal AOV ontwikkelt quickscan ‘Ben ik vitaal?’ voor ondernemers

Reaal AOV heeft samen met het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Erasmus Universitair Medische Centrum Rotterdam een quickscan ontwikkeld speciaal voor...

Bij Reaal nu ook mutaties via MijnAOV

Bij Reaal nu ook mutaties via MijnAOV

Voortaan kunnen financieel adviseurs ook online mutaties doorgeven via MijnAOV. Daardoor zijn bij Reaal AOV aanvragen, claims èn mutaties nu geheel online...

Reaal deelt Slurpzakken uit na stormschade

Reaal deelt Slurpzakken uit na stormschade

Klanten van Reaal die vorige week schade hebben opgelopen door de extreme wind- en hoosbuien ontvangen een Slurpzak. Dit is een zak die binnenstromend water opneemt...

Reaal: overname Vivat geen consequenties voor samenwerking intermediair

Reaal: overname Vivat geen consequenties voor samenwerking intermediair

"Deze overeenstemming over de verkoop van Vivat heeft op dit moment geen consequenties voor onze samenwerking", zo schrijft Reaal aan het met haar samenwerkende...

30 dagen is geen maand

30 dagen is geen maand

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKE, UIT VVP 3 RESPIJTTERMIJN – In het jaarverslag wijst Kifid er op dat verzekeraars soms niet de juiste respijttermijnen hanteren...

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – Uit VVP 3 van 7 mei 2019 Veel hypotheektransacties betreffen op dit moment oversluitingen. In een recente uitspraak...

Reaal biedt orv voor senioren

Reaal biedt orv voor senioren

Reaal heeft het orv-assortiment uitgebreid van één naar drie. Naast de bestaande orv (orv Plus), is er nu ook een basis orv voor starters (orv Start)...

Kifid: bijna 200 klachten beleggingsverzekeringen afgerond

Kifid: bijna 200 klachten beleggingsverzekeringen afgerond

Gedurende het afgelopen jaar zijn bijna 200 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond, aldus Kifid die de klachten sinds een jaar fasegewijs oppakt. Meestal...

Zakelijke BAV van Reaal

Zakelijke BAV van Reaal

Reaal heeft een Zakelijke Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) gelanceerd. Ondernemers verzekeren met een BAV aansprakelijkheid voor de financiële schade...