Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Reaal logo Twitter

Volgens de Geschillencommissie Kifid (niet-bindende uitspraak 2019-454) kan een consument geen beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering van zijn broer, nadat deze schade heeft veroorzaakt aan zijn auto. De Geschillencommissie acht de klacht van de consument tegen Reaal Schade niet-behandelbaar. Wel is de Geschillencommissie van mening dat registratie van de persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR ongegrond is en dat de registratie door Reaal ongedaan moet worden gemaakt.

Een consument doet een beroep op de AVP van zijn broer. Hij is volgens Kifid echter geen contractspartij bij de overeenkomst die zijn broer (de verzekeringnemer) met de verzekeraar heeft gesloten. De consument heeft ook geen eigen vorderingsrecht jegens de verzekeraar op grond van de AVP van zijn broer. Hij heeft (mogelijk) alleen een aanspraak tot schadevergoeding op zijn broer, de verzekeringnemer. De broer van de consument heeft (mogelijk) op zijn beurt een aanspraak tot uitkering onder de AVP op Verzekeraar (vergelijk uitspraak GC Kifid nr. 2019-102). Dit deel van de klacht is volgens de Geschillencommissie niet-behandelbaar.

Voor zover de klacht van Consument ziet op de registratie van zijn persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR is de klacht wel behandelbaar. Ten aanzien van dit klacht-onderdeel is de Commissie van oordeel dat geen zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld aan fraude bestaat. Reaal dient de registratie van de persoonsgegevens van de consument in het EVR en het Incidentenregister ongedaan te maken. Omdat niet vast is komen te staan dat de consument onrechtmatig zou hebben gehandeld jegens de verzekeraar, hoeft de consument ook de onderzoekskosten niet aan de verzekeraar terug te betalen.

Reactie toevoegen

 
Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...