Kifid: klacht autoschade door broer niet-ontvankekelijk

Reaal logo Twitter

Volgens de Geschillencommissie Kifid (niet-bindende uitspraak 2019-454) kan een consument geen beroep doen op de aansprakelijkheidsverzekering van zijn broer, nadat deze schade heeft veroorzaakt aan zijn auto. De Geschillencommissie acht de klacht van de consument tegen Reaal Schade niet-behandelbaar. Wel is de Geschillencommissie van mening dat registratie van de persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR ongegrond is en dat de registratie door Reaal ongedaan moet worden gemaakt.

Een consument doet een beroep op de AVP van zijn broer. Hij is volgens Kifid echter geen contractspartij bij de overeenkomst die zijn broer (de verzekeringnemer) met de verzekeraar heeft gesloten. De consument heeft ook geen eigen vorderingsrecht jegens de verzekeraar op grond van de AVP van zijn broer. Hij heeft (mogelijk) alleen een aanspraak tot schadevergoeding op zijn broer, de verzekeringnemer. De broer van de consument heeft (mogelijk) op zijn beurt een aanspraak tot uitkering onder de AVP op Verzekeraar (vergelijk uitspraak GC Kifid nr. 2019-102). Dit deel van de klacht is volgens de Geschillencommissie niet-behandelbaar.

Voor zover de klacht van Consument ziet op de registratie van zijn persoonsgegevens in het Incidentenregister en het EVR is de klacht wel behandelbaar. Ten aanzien van dit klacht-onderdeel is de Commissie van oordeel dat geen zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld aan fraude bestaat. Reaal dient de registratie van de persoonsgegevens van de consument in het EVR en het Incidentenregister ongedaan te maken. Omdat niet vast is komen te staan dat de consument onrechtmatig zou hebben gehandeld jegens de verzekeraar, hoeft de consument ook de onderzoekskosten niet aan de verzekeraar terug te betalen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

Kifid ook open voor zakelijke klant met privacyklacht

  PRIVACY – Wist u het? Artikel 60 onder d van het Kifid-reglement breidt de definitie van het begrip consument uit tot de natuurlijke persoon met een...

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Een verzekeraar kan een claim niet zomaar afwijzen op grond van het feit dat geen aangifte is gedaan. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Verzekeraar kan betalen per acceptgiro niet verbieden

Verzekeraar kan betalen per acceptgiro niet verbieden

Verzekeraars kunnen een klant niet verbieden de premie per acceptgiro te betalen, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak...

Verzakking of niet?

Verzakking of niet?

Is de verzakking van de riolering een verzakking van het woonhuis? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) vindt van wel in Uitspraak 2019-115....

Bij spoed meerdere offertes opvragen

Bij spoed meerdere offertes opvragen

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN, UIT VVP 1, 2019 Indien de consument belang heeft om op korte termijn zekerheid te krijgen of hij een hypothecaire geldlening...

Alex de Langen directeur intermediair Schade Vivat

Alex de Langen directeur intermediair Schade Vivat

Alex de Langen is met ingang van 1 maart 2019 benoemd tot directeur Intermediair bij de productlijn Schade van Vivat. Hij volgt Carola Wijkamp-Hermsen op die haar...

Bij spoed meerdere offertes opvragen

Bij spoed meerdere offertes opvragen

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN  Indien de consument belang heeft om op korte termijn zekerheid te krijgen of hij een hypothecaire geldlening kan verkrijgen...

Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

Schade of gebrekkige dienstverlening en dus korting op de nota?

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN  Omdat de omgevingsvergunning voor de nieuwbouwwoning nog niet rond is, moet de consument aan de geldverstrekker verlenging...

Eindleeftijd 65 jaar is eindleeftijd 65 jaar

Eindleeftijd 65 jaar is eindleeftijd 65 jaar

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN INKOMEN Het staat een verzekeraar vrij om de grenzen te bepalen van de risico’s waartegen hij wel en waartegen hij geen dekking...

Afwijzingsgrond mag niet naar believen bijgesteld

Afwijzingsgrond mag niet naar believen bijgesteld

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE Een verzekeraar mag een afwijzingsgrond niet naar believen bijstellen. Dat blijkt uit een zaak tussen een VvE en ABN Amro Schade. De...