Kifid: klacht tegen Florius is verkeerd geadresseerd

Florius logo 2019

Een consument is van mening dat de risicopremie te hoog is en spreekt Florius erop aan. De Geschillencommissie Kifid oordeelt in bindende uitspraak 2019-558 dat de klacht van de consument in feite gericht is tegen de aanbieder van de levensverzekering dan wel tegen de adviseur (de Hypotheekshop). Aangezien de bank geen van beiden is, wijst de commissie de vordering van de consument af.

In 2004 heeft de consument met haar toenmalige echtgenoot een hypothecaire geldlening afgesloten bij een rechtsvoorganger van de bank. Deze geldlening (RenteVoordeel Hypotheek van Zwitserleven) bestond uit twee leningdelen, waaronder een Privilege Spaarhypotheek. Ter aflossing van dit leningdeel hebben de consument en haar toenmalige echtgenoot bij Zwitserleven een levensverzekering afgesloten. Deze levensverzekering had een looptijd van 30 jaar en bevatte een overlijdensrisicodekking op twee levens van 100.000 euro bij overlijden van één van/of beide verzekerden voor 1 maart 2034. De risicopremie bedroeg 42,20 euro per maand.

Er volgde een scheiding. In 2018 heeft de consument de hypothecaire geldlening afgelost en een nieuwe hypothecaire geldlening bij de bank afgesloten. De consument heeft haar (bestaande) levensverzekering gekoppeld aan de (nieuwe) hypothecaire geldlening. De overeenkomst van de levensverzekering is, anders dan het verwijderen van één van de verzekerden, niet gewijzigd. De risicopremie bedraagt thans 19,40 euro per maand.

Overigens was de risicodekking niet meteen juist aangepast, waardoor de consument gedurende korte tijd ook nog risicopremie voor haar inmiddels ex-echtgenoot betaalde. De consument had hierover geklaagd bij de bank die dit erkende en de te veel betaalde risicopremie aan de consument heeft vergoed. Tevens had de consument geklaagd over de hoogte van de risicopremie. De bank heeft daarop als volgt geantwoord: “De risicodekking is gewijzigd van twee naar één verzekerde. Dat betekent dat het deel van de risicopremie voor de vervallen verzekerde van de totale risicopremie af gaat. Voor de klant blijft er dan een premie van 19,40 euro over. Deze premie berekenen wij niet opnieuw op basis van de nu geldende tarieven, maar blijft conform de destijds getekende overeenkomst.”

De consument is het hier niet mee eens en heeft een klacht bij Kifid ingediend. De consument vordert een schadevergoeding van de bank van 2.580,48 euro plus de wettelijke rente.

Aan deze vordering legt de consument ten grondslag dat de risicopremie te hoog is. Doordat de risicodekking is gewijzigd van twee verzekerden naar één verzekerde, is de risicopremie gedaald van 42,20 naar 19,40 euro per maand. De bank heeft de risicopremie van 19,40 euro nooit gespecificeerd. De consument wenst daarom een specificatie van de risicopremie te ontvangen. Verder stelt de consument zich op het standpunt dat de risicopremie herberekend had moeten worden en dat daarbij rekening gehouden had moeten worden met de huidige waarde van de levensverzekering en de nieuwe looptijd van de levensverzekering. Dit had in een lagere risicopremie geresulteerd.

Tevens is de bank – als tussenpersoon bij de levensverzekering – tekortgeschoten door de consument er niet op te wijzen dat de ORV (overlijdensrisicoverzekering)-premies de afgelopen jaren gedaald zijn. De consument verwijst hierbij naar de uitspraak van de Geschillencommissie Kifid met nummer 2018-339.

In haar verweerschrift heeft de bank aangegeven dat de consument haar klacht tot de verkeerde partij richt. De klacht heeft namelijk betrekking op de levensverzekering. De consument dient zich daarom tot de verzekeraar te richten.

De Geschillencommissie stelt de bank in het gelijk.

 

Reactie toevoegen

 
Hypotheekshop: familiehypotheek als alternatief voor jubelton

Hypotheekshop: familiehypotheek als alternatief voor jubelton

De 'familiehypotheek' is een goed alternatief voor de ‘jubelton’-regeling die in januari 2024 eindigt, stelt de Hypotheekshop. "Deze oplossing is voor...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Renteverhogingen leiden tot piek in hypotheekaanvragen

Renteverhogingen leiden tot piek in hypotheekaanvragen

Bijna alle actieve geldverstrekkers, op twee na, hebben deze week hun hypotheekrentes verhoogd. Een handvol zelfs twee maal. Dat zorgt voor een heuse piek van hypotheekaanvragen,...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

Omgekeerde rentecurve nog nooit zo extreem

Omgekeerde rentecurve nog nooit zo extreem

“Hoewel we in het verleden wel vaker een omgekeerde rentecurve voor de hypotheekrente hebben gezien, is deze nog nooit zo extreem geweest sinds we begonnen...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...