Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar
(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van certificaten van aandelen in een andere onderneming te financieren. Er werd een hypotheekrecht op zijn woning (een boerderij) verleend. Het bedrijf gaat echter failliet en de man moet noodgedwongen zijn woning verkopen. Klager verwijt de bank de zorgplicht te hebben geschonden. Kifid wijst de klacht af, omdat de klager geen consument is.
In 2009 heeft de Rabobank aan de vennootschap waarvan de klager directeur/grootaandeelhouder is, een hypothecaire geldlening verstrekt. Deze was bedoeld om de aankoop van certificaten van aandelen in een andere onderneming te financieren. Tot meerdere zekerheid voor de terugbetaling van de hypothecaire geldlening heeft de klager ten gunste van de bank een hypotheekrecht op zijn woning verleend. In 2012 wordt de andere onderneming failliet verklaard en krijgt de klager betalingsproblemen. Onder druk van de bank verkoopt de klager zijn woning. De klager heeft zich op het standpunt gesteld dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden doordat de klager zijn woning voor een te lage prijs heeft moeten verkopen en vordert schadevergoeding van de bank. De commissie is van oordeel dat de klager geen consument in de zin van het reglement is en verklaart de klacht van de klager niet behandelbaar.
Reactie toevoegen
Rabobank geeft klanten duurzaamheidskorting
Alle hypotheekklanten van Rabobank wiens woonhuis een definitief energielabel A of hoger heeft, krijgen vanaf januari automatisch de Duurzaamheidskorting van 0,15...
Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...
Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer
(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....
Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea. De consument heeft gemeld...
Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar
(Kifid-uitspraak GC 2024-0707) De consument is het niet eens met de premiestijging per contract-vervaldatum en is van mening dat de premiestijging naar maatstaven...
Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie
Het bestuur van Kifid heeft twee nieuwe leden van de Geschillencommissie benoemd: mr. Angélique M. Verweij-Hoogveld en mr. Marijke Bruning. Beiden treden...
Kifid: hogere rente, geen schadevergoeding
(Kifid-uitspraak GC 2024-0643) Consumenten stellen dat advieskantoor Hypotheek-Huys te lang heeft gewacht met het indienen van de hypotheekaanvraag, waardoor...
Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0637). Consumenten hebben in het verleden samen een woning gekocht en hebben besloten te gaan scheiden. Volgens de consumenten volgt uit...
Kifid: rentevoorstel verlopen, adviseur niet aansprakelijk
(Kifid-uitspraak GC 2024-0628). Volgens de consumenten kunnen zij geen aanspraak maken op het rentevoorstel van de geldverstrekker doordat Rijnders Assurantiën...
Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen
(Kifid, mondelinge uitspraak GC 2024-0640). De consument is het niet eens met de beëindiging van zijn rechtsbijstandsverzekering vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken...