Kifid: klager geen consument, klacht niet behandelbaar
(Kifid-uitspraak GC 2021-0877) Klager vordert een bedrag van 450.00 euro van de Rabobank. De bank had een hypothecaire lening verstrekt bedoeld om de aankoop van certificaten van aandelen in een andere onderneming te financieren. Er werd een hypotheekrecht op zijn woning (een boerderij) verleend. Het bedrijf gaat echter failliet en de man moet noodgedwongen zijn woning verkopen. Klager verwijt de bank de zorgplicht te hebben geschonden. Kifid wijst de klacht af, omdat de klager geen consument is.
In 2009 heeft de Rabobank aan de vennootschap waarvan de klager directeur/grootaandeelhouder is, een hypothecaire geldlening verstrekt. Deze was bedoeld om de aankoop van certificaten van aandelen in een andere onderneming te financieren. Tot meerdere zekerheid voor de terugbetaling van de hypothecaire geldlening heeft de klager ten gunste van de bank een hypotheekrecht op zijn woning verleend. In 2012 wordt de andere onderneming failliet verklaard en krijgt de klager betalingsproblemen. Onder druk van de bank verkoopt de klager zijn woning. De klager heeft zich op het standpunt gesteld dat de bank haar zorgplicht heeft geschonden doordat de klager zijn woning voor een te lage prijs heeft moeten verkopen en vordert schadevergoeding van de bank. De commissie is van oordeel dat de klager geen consument in de zin van het reglement is en verklaart de klacht van de klager niet behandelbaar.
Reactie toevoegen
Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten
De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...
Rabobank: economische rugwind biedt geen garantie voor 2022
“De verbetering van de economie in 2021 biedt geen garantie voor dit jaar", zegt Wiebe Draijer, voorzitter van de groepsdirectie van de Rabobank bij de presentatie...
Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af
In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...
Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond
Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...
Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen
(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....
Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling
(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029) Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...
Rabobank omarmt Personal Finance Platform van Omniplan
Rabobank heeft het bestaande adviesplatform vervangen door het Personal Finance Platform van Omniplan. Met dit nieuwe platform kunnen klanten een keuze maken om...
Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar
(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...
kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen
(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...
Het vuur van... Rita de Graauw
(Uit VVP 6-2021) Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van...’ zet VVP deze mensen...