Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Klaverblad gebouw

Een consument claimt bij verzekeraar Klaverblad schade aan het aanrechtblad op zijn woonhuisverzekering. Klaverblad wijst de claim af omdat de oorzaak van de schade niet plotseling en onverwachts was. De consument beklaagt zich hierover bij Kifid. De Geschillencommissie concludeert dat de schade in een zeer kort tijdsbestek is ontstaan en dat de consument schade door gebruik van een krachtig schoonmaakmiddel niet hoefde te verwachten. Omdat er sprake is van een ‘onverwachte en plotselinge’ gebeurtenis, dient de verzekeraar de schade van ruim 2600 euro aan de consument te vergoeden, zo blijkt uit de bindende uitspraak (GC 2019-116) van de Geschillencommissie Kifid..

De Geschillencommissie ziet zich gesteld voor de vraag of de gebeurtenis ‘plotseling’ en ‘onverwacht’ was. De consument meent van wel, de verzekeraar vindt van niet. De Geschillencommissie concludeert dat het aanbrengen van de vloeistof op een doekje, het lopen van de vloeistof langs de fles en het meerdere malen neerzetten van de fles op het aanrecht zich heeft voorgedaan in niet meer dan een kwartier. Dit is een zeer kort tijdsbestek, wat de Geschillencommissie brengt tot het oordeel dat er sprake is van een plotselinge gebeurtenis.

Klaverblad vindt dat de consument schade aan het aanrechtblad had kunnen verwachten. De consument wist dat het schoonmaakmiddel krachtig was. Daarom mag van hem verwacht worden dat hij voorzorgsmaatregelen neemt om schade te voorkomen. De Geschillencommissie deelt de opvatting van de verzekeraar niet. De schade aan het aanrechtblad is het gevolg van een plotselinge en onverwachte gebeurtenis, waarvoor de woonhuisverzekering dekking biedt. De verzekeraar dient de schade aan de consument te vergoeden.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: levenpolis niet voor achterstallige betalingen

Kifid: levenpolis niet voor achterstallige betalingen

Leren van Kifid-uitspraken, HYPOTHEKEN De consument heeft een hypothecaire geldlening. Daarnaast heeft de consument een levensverzekering. De verzekering wordt...

Kifid: Aegon moet nieuwwaarde bril vergoeden

Kifid: Aegon moet nieuwwaarde bril vergoeden

De Geschillencommissie Kifid stelt in bindende uitspraak 419-439 dat Aegon een consument die een beroep op zijn reisverzekering had gedaan vanwege schade aan zijn...

Kifid: opsporingskosten vallen niet onder dekking

Kifid: opsporingskosten vallen niet onder dekking

Opsporingskosten vallen niet onder de dekking omdat het geen kosten van materiële aard zijn, zo concludeert de Geschillencommissie Kifid in de bindende uitspraak...

Kifid: schade die geleidelijk ontstaat van dekking uitgesloten

Kifid: schade die geleidelijk ontstaat van dekking uitgesloten

Schade die geleidelijk ontstaat is terecht van dekking uitgesloten, zo concludeert de Geschillencommissie Kifid naar aanleiding van een klacht van een consument....

30 dagen is geen maand

30 dagen is geen maand

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKE, UIT VVP 3 RESPIJTTERMIJN – In het jaarverslag wijst Kifid er op dat verzekeraars soms niet de juiste respijttermijnen hanteren...

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

Minimale eisen aan de adviseur bij omzetting

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – Uit VVP 3 van 7 mei 2019 Veel hypotheektransacties betreffen op dit moment oversluitingen. In een recente uitspraak...