Kifid: Klaverblad moet schade aanrechtblad toch vergoeden

Klaverblad gebouw

Een consument claimt bij verzekeraar Klaverblad schade aan het aanrechtblad op zijn woonhuisverzekering. Klaverblad wijst de claim af omdat de oorzaak van de schade niet plotseling en onverwachts was. De consument beklaagt zich hierover bij Kifid. De Geschillencommissie concludeert dat de schade in een zeer kort tijdsbestek is ontstaan en dat de consument schade door gebruik van een krachtig schoonmaakmiddel niet hoefde te verwachten. Omdat er sprake is van een ‘onverwachte en plotselinge’ gebeurtenis, dient de verzekeraar de schade van ruim 2600 euro aan de consument te vergoeden, zo blijkt uit de bindende uitspraak (GC 2019-116) van de Geschillencommissie Kifid..

De Geschillencommissie ziet zich gesteld voor de vraag of de gebeurtenis ‘plotseling’ en ‘onverwacht’ was. De consument meent van wel, de verzekeraar vindt van niet. De Geschillencommissie concludeert dat het aanbrengen van de vloeistof op een doekje, het lopen van de vloeistof langs de fles en het meerdere malen neerzetten van de fles op het aanrecht zich heeft voorgedaan in niet meer dan een kwartier. Dit is een zeer kort tijdsbestek, wat de Geschillencommissie brengt tot het oordeel dat er sprake is van een plotselinge gebeurtenis.

Klaverblad vindt dat de consument schade aan het aanrechtblad had kunnen verwachten. De consument wist dat het schoonmaakmiddel krachtig was. Daarom mag van hem verwacht worden dat hij voorzorgsmaatregelen neemt om schade te voorkomen. De Geschillencommissie deelt de opvatting van de verzekeraar niet. De schade aan het aanrechtblad is het gevolg van een plotselinge en onverwachte gebeurtenis, waarvoor de woonhuisverzekering dekking biedt. De verzekeraar dient de schade aan de consument te vergoeden.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Geen aangifte is niet altijd geen uitkering

Een verzekeraar kan een claim niet zomaar afwijzen op grond van het feit dat geen aangifte is gedaan. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Verzekeraar kan betalen per acceptgiro niet verbieden

Verzekeraar kan betalen per acceptgiro niet verbieden

Verzekeraars kunnen een klant niet verbieden de premie per acceptgiro te betalen, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak...

Verzakking of niet?

Verzakking of niet?

Is de verzakking van de riolering een verzakking van het woonhuis? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) vindt van wel in Uitspraak 2019-115....

Klaverblad start campagne 'Maak plaats voor groen'

Klaverblad start campagne 'Maak plaats voor groen'

Klaverblad Verzekeringen is gestart met de campagne 'Maak plaats voor groen’ gestart. Met de campagne wil Klaverblad zijn maatschappelijke betrokkenheid tonen....

Bij spoed meerdere offertes opvragen

Bij spoed meerdere offertes opvragen

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN, UIT VVP 1, 2019 Indien de consument belang heeft om op korte termijn zekerheid te krijgen of hij een hypothecaire geldlening...

Prinicpeakkoord sociaal plan Klaverblad

Prinicpeakkoord sociaal plan Klaverblad

De vakbonden FNV, CNV Vakmensen, De Unie en Klaverblad hebben een principeakkoord bereikt over een sociaal plan met een looptijd van drie jaar. Dit sociaal plan...