Kifid laat adviseur beloning met driekwart matigen

Euro's 50 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0285) De adviseur heeft in opdracht van de consument diverse werkzaamheden verricht na de beëindiging van haar affectieve relatie. Over een deel van deze werkzaamheden is Kifid niet bevoegd te oordelen. Over dat deel van de werkzaamheden waarover wel geoordeeld kan worden is de Geschillencommissie van oordeel dat de nota van de adviseur gematigd dient te worden.

De commissie: “Wat de aard van de werkzaamheden betreft staat vast dat die een breed palet besloegen. De consument wenste onder meer met de hulp van de adviseur overzicht te verkrijgen over haar financiën en belastingen. De commissie stelt vast dat die werkzaamheden niet kwalificeren als een financiële dienst zoals bedoeld in het reglement en de Wft en het hiertegen gerichte verweer van de adviseur daarom doel treft.

Geen afspraak gemaakt over honorering

“In dit geval staat vast dat partijen vooraf geen afspraak hebben gemaakt over de honorering van de werkzaamheden van de adviseur. De adviseur heeft op een gegeven moment een richtbedrag van 2.000 euro genoemd. De stelling van de adviseur dat de consument met dit bedrag instemde omdat ze daarop niet reageerde, wordt gepasseerd. Partijen hadden immers geen concrete afspraak over een uurtarief of een vast tarief gemaakt met als gevolg dat uit het niet reageren van de consument geen instemming kan worden begrepen.

“Over de uitvoering van de werkzaamheden voert de consument aan dat de adviseur, zonder dit met haar te hebben afgestemd, de ex-partner een voorstel presenteerde voorzien van een te betalen rentepercentage. Ook klaagt de consument erover dat werkzaamheden door de adviseur zijn uitgevoerd zonder afstemming met de consument maar wel in rekening zijn gebracht.

“Hier tegenover staat dat niet of onvoldoende is onderbouwd dat het bereikte resultaat van de werkzaamheden van de adviseur van onvoldoende kwaliteit zouden zijn. Gelet op het feit dat de aard en de omvang van de werkzaamheden niet of onvoldoende zijn afgebakend en een concrete afspraak over de beloning van de adviseur ontbreekt dient de commissie de beloning van de adviseur ex aequo et bono vast te stellen. In dat kader wordt het redelijk geacht dat de nota wordt gematigd met een bedrag van 500 euro.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...