Kifid laat adviseur kosten matigen wegens gebrek aan transparantie

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0009) Consument heeft een opdracht tot dienstverlening ondertekend ten behoeve van de dienstverlening van de Adviseur (Financieel Fit Servicecenter). Nadat Consument via een andere financieel adviseur een hypothecaire geldlening heeft afgenomen, heeft de Adviseur annuleringskosten in rekening gebracht. Consument kan zich niet verenigen met de hoogte van de kosten en betwist (een gedeelte van) de door de Adviseur gefactureerde werkzaamheden. De Adviseur heeft zich gemotiveerd tegen de stellingen van Consument verweerd. De Commissie oordeelt dat de Adviseur wel degelijk werkzaamheden heeft verricht en daarvoor kosten in rekening mag brengen. Vanwege het gebrek aan transparantie, oordeelt de Commissie dat de kosten gematigd dienen te worden van 635,25 euro naar 250 euro (inclusie btw). De vordering wordt daarmee gedeeltelijk toegewezen.

De Commissie: "In dit specifieke geval heeft Consument ermee ingestemd dat de kosten in een later stadium worden bepaald. Consument heeft echter ook gesteld dat als hij ermee bekend was dat de Adviseur 175 euro per uur in rekening zou brengen, hij nooit akkoord was gegaan.

"De Commissie merkt op dat de specificatie van de factuur bestaat uit de tijd voor het opstellen van de opdracht tot dienstverlening op 1 mei 2019 (120 minuten), een telefoongesprek tussen Consument en de Adviseur op 11 oktober 2019 (60 minuten), een analyse van de schadeverzekeringen op 14 oktober 2019 (vijf minuten) en een gesprek dat de Adviseur op 17 januari 2020 heef gevoerd ten behoeve van de autoverzekering van Consument (vijf minuten). Ook is op de factuur het oriëntatiegesprek op 17 april 2019 (120 minuten) vermeld.

"Afgaand op een uurtarief van 175 euro dus drie uur aan werkzaamheden in rekening gebracht. Dit zou betekenen dat het oriëntatiegesprek en de gesprekken van vijf minuten niet zijn gefactureerd. Dit blijkt echter niet uit het overzicht, waardoor de factuur(specificatie) onvoldoende transparant is. Bovendien heeft Consument met een overzicht van zijn telefoongegevens aangetoond dat het gesprek van 60 minuten op 11 oktober 2019 niet heeft plaatsgevonden. Naar het oordeel van de Commissie is twee uur voor het opstellen van een standaard overeenkomst tot dienstverlening ook geen redelijke termijn. De factuur dient daarom gematigd te worden zowel voor wat betreft het aantal uren alsook het uurtarief. Het uurtarief is namelijk ook niet helder vastgelegd en/of overeengekomen, dus ook dat tarief zal de Commissie matigen."

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....