Kifid laat adviseur schade vergoeden en advieskosten terugstorten

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2020-647) Consument is door Euro FD geadviseerd over de afkoop van drie lijfrente opbouwrekeningen. Als consument op de hoogte was geweest van de totale kosten die met de afkoop gepaard gingen, had hij niet besloten tot afkoop. De adviseur heeft de op hem rustende zorgplicht geschonden en dient de door consument geleden schade ad 3.657,91 euro te vergoeden. De door consument betaalde advieskosten van 1.500 euro dient de adviseur aan consument terug te betalen.

De Geschillencommissie: “De Adviseur had Consument een volledig overzicht van de financiële wensen, mogelijkheden en financiële gevolgen van die mogelijkheden moeten geven. Hij had deze gegevens moeten vermelden in een adviesrapport, zodat Consument de mogelijkheid had het advies terug te lezen alvorens een beslissing te nemen. Het rapport had een berekening van alle kosten die gepaard gaan met de afkoop moeten bevatten. De Adviseur had bij de verzekeraar een verklaring moeten opvragen, waarin de afkoopkosten werden benoemd. Die afkoopkosten hadden in de berekening moeten worden opgenomen. Op basis van dat adviesrapport had Consument een weloverwogen beslissing kunnen nemen. De Adviseur heeft in dit geval geen adviesrapport opgesteld en evenmin een berekening van alle kostenaan Consument afgegeven. De Adviseur heeft de op hem rustende zorgplicht geschonden.

"Volgens de Adviseur heeft Consument de voorwaarden van de rekeningen niet overhandigd of willen overhandigen. De Adviseur was daardoor niet op de hoogte van de afkoopkosten. Ook was het volgens de Adviseur Consument die wilde afkopen. De Commissie gaat aan deze argumenten van de Adviseur voorbij. Het is aan de Adviseur om een volledig overzicht van de financiële wensen en mogelijkheden van Consument te krijgen. Als dat door toedoen van Consument niet gebeurt, dan dient de Adviseur dit expliciet aan Consument te bevestigen en in de adviesdocumenten vast te leggen. Door het vastleggen wordt Consument uitdrukkelijk gewezen op het risico van zijn wens om niet alle stukken overte leggen en op de mogelijke financiële consequenties daarvan. Door het vastleggen kan ook de juistheid en volledigheid van het adviestraject achteraf worden herleid en gecontroleerd. De Adviseur heeft hier de keuze gemaakt om het adviestraject niet vast te leggen. Daardoor kan de Adviseur niet onderbouwen dat hij Consument uitdrukkelijk heeft gevraagd naar de voorwaarden en heeft gewezen op de mogelijke gevolgen van het niet overhandigen van de voorwaarden.”

Reactie toevoegen

 
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...