Kifid laat ING buitenlandhypotheek toch verlengen
(Kifid-uitspraak GC 2022-0621) De consumenten hebben in 2005 een aflossingsvrije hypothecaire geldlening van de bank (ING) gekregen voor de financiering van een woonhuis in België (buitenlandhypotheek). In 2019 heeft de bank te kennen gegeven dat zij geen nieuwe buitenlandhypotheken meer verstrekt noch de bestaande verlengt, wat betekent dat de consumenten de geldlening aan het einde van de looptijd moeten aflossen. De consumenten komen bij een andere bank in Nederland of in België niet in aanmerking voor een (her)financiering en zij vrezen genoodzaakt te zijn hun woning te moeten verkopen waarin ze veel hebben geïnvesteerd met het oog op hun oude dag. Ze hebben zich beklaagd bij de bank en een verklaring voor recht gevorderd dat de bank hun dit beleid niet mag tegenwerpen. De Geschillencommissie heeft de feiten en omstandigheden in dit specifieke geval beoordeeld en de argumenten gewogen. Zij komt tot het oordeel dat de belangen van de consumenten prevaleren boven hetgeen door de bank is aangevoerd. De klacht van de consumenten is gegrond.
De commissie: “Het belang van de consumenten is erin gelegen dat zij hun woning, waar ze zoveel in hebben geïnvesteerd met het oog op het er doorbrengen van de oude dag, niet hoeven te verkopen aan het einde van de looptijd om de geldlening af te kunnen lossen. Zij hebben daartoe aangevoerd dat zij niet eerder dan in 2019 hebben vernomen dat de bank hun buitenlandhypotheek niet zal verlengen of herfinancieren; ze zijn bij het aangaan van de geldlening door de adviseur van de bank echter geïnformeerd dat bij een verzoek tot verlenging of herfinanciering gekeken zal worden naar het inkomen en de waarde van de woning; zij zijn gerustgesteld en de verwachting is gewekt dat een verlenging of herfinanciering tot de mogelijkheden behoorde; zij zijn voor hun financiële en sociale planning uitgegaan van die omstandigheid en hebben hun leven daarop ingericht; voor hen bestaat geen haalbaar alternatief; ze kunnen in Nederland noch België een nieuwe financiering aangaan voor de woning.
“Gelet op de feiten en omstandigheden in deze klacht is de commissie van oordeel dat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dat de bank de aanvraag van de consumenten voor verlenging of herfinanciering van de geldlening op de door haar genoemde gronden afwijst. Hiertoe is het volgende redengevend.
“De consumenten betwisten in 2012 of 2015 te zijn geïnformeerd over het gewijzigde beleid van de bank. Het ligt op de weg van de bank, die zich erop beroept de consumenten te hebben geïnformeerd, om te bewijzen dat de consumenten de informatie in 2012 dan wel in 2015 hebben ontvangen. De bank is hierin niet geslaagd.
“Gelet op de verklaring van de consumenten samen met de verklaring van de deskundige is ook aannemelijk dat de consumenten ten tijde van het aangaan van de geldlening door de adviseur van de bank zijn gerustgesteld over de mogelijkheid voor verlenging dan wel herfinanciering van de geldlening. Verder is van zwaarwegend belang dat de consumenten geen haalbare alternatieven hebben en de bank hun de kans heeft ontnomen in 2012 en 2015 voorzieningen te treffen. De verklaring van de deskundige dat de hypothecaire inschrijving in België gemakkelijk kan worden verlengd (wat een andere geldverstrekker voor zijn klanten in vergelijkbare gevallen toepast) heeft de bank niet betwist. Tot slot is niet gebleken dat de belangen van de bank op grond van bedrijfseconomische redenen en de door haar genoemde wettelijke verplichtingen uit de Wft en Wwft zwaarder wegen dan de belangen van de consumenten in dit geval.”
Reactie toevoegen
Reacties
Addy Janssen - particulier 9 november 2023
wat is de actuele situatie aub ? is er jurisprudentie waaruit blijkt dat ING verplicht is om te verlengen met een identieke vorm (gedeeltelijk aflossingsvrij) ?
Meer over
Premiestijging van negentien procent geoorloofd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1037) De verzekeraar heeft de maandelijkse premie voor de autoverzekering van de consument verhoogd met negentien procent. De consument...
Klacht van zes ton niet gehonoreerd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom...
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken
VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...
Klant maakt schending zorgplicht niet hard
(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon...
Niet aan adviseur om te beoordelen of NHG van toepassing is
(Kifid-uitspraak GC 2024-1011) De consumenten stellen dat zij schade lijden doordat de adviseur is tekortgeschoten in de op hem rustende verplichtingen, waardoor...
Schade door babbeltruc niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-1002) De consument is het slachtoffer geworden van een zogenoemde babbeltruc. Oplichters hebben de consument gebeld en haar verteld dat...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1005) Waterschade nadat water via de koekoeken het souterrain is binnengedrongen. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar...
Verzekeraar mag uitgaan van eerste lezing
(Kifid-uitspraak GC 2024-1004) De consument vordert dat de verzekeraar de schade aan een jas die zijn echtgenote aanhad op het moment van de beschadiging uitkeert....
Onno van Veldhuizen voorzitter bestuur Kifid
Het bestuur van Kifid heeft dr. Onno van Veldhuizen per 1 januari 2025 benoemd tot de nieuwe voorzitter van het bestuur van Kifid. Van Veldhuizen is sinds oktober...
Klant moet zelf bedacht zijn op onderverzekering
(Kifid-uitspraak GC 2024-0994) Bij een inbraak in haar woning zijn de sieraden van de consument gestolen. In verband met onderverzekering heeft de verzekeraar niet...