Kifid laat technisch juiste BKR-registratie toch ongedaan maken

Register via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0401) De consument heeft in 2006 samen met zijn toenmalige partner en haar zoon een hypothecaire geldlening afgesloten. De consument was, evenals de partner en haar zoon, hoofdelijk aansprakelijk voor deze geldlening. Nadat de woning in 2017 is verkocht, is er een restschuld ontstaan. De consument heeft hiervan een derde voldaan waarna hij door de bank gekweten is. De bank heeft een bijzonderheidscode 3 op naam van de consument bij Stichting BKR gemeld. De consument vordert nu verwijdering van deze registratie. De Geschillencommissie is van oordeel dat de registratie op naam van de consument technisch juist is maar dat deze desalniettemin verwijderd dient te worden. De belangen van de consument wegen zwaarder dan die van de bank.

De commissie: “De restschuld is ontstaan doordat de zoon – die eigenaar van de woning was en in die hoedanigheid ook de maandelijkse aflossingen op zich nam – niet meer aan zijn verplichtingen kon voldoen. Zonder enige tussenkomst of bemoeienis van de consument is de woning vervolgens verkocht voor een bedrag dat lager lag dan de hoogte van de hypothecaire geldlening.

“Op het moment dat de consument op de hoogte raakte van de restschuld, is hij met de bank overeengekomen om ‘zijn deel’ (althans zo heeft de consument dit beleefd) in één keer te voldoen. Dit bedrag is dan ook direct door hem voldaan. Er is geen sprake geweest van aantoonbare betalingsproblemen aan de zijde van de consument. Dit is door de bank ook niet weersproken Ook heeft de consument aangetoond dat ook nu sprake is van een stabiele financiële situatie. Daarbij komt dat inmiddels al drie jaar en zes maanden van de vijfjaarstermijn zijn verstreken.”

Volgens de bank is wel degelijk sprake van een afboeking van een gedeelte van de schuld. De consument was hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele restschuld maar na zijn betaling is hem kwijting verleend. De bank heeft dus ten aanzien van de consument een afboeking moeten doen. Daarnaast is het overige deel van de restschuld tot op de dag van vandaag nog niet volledig afgelost door de overige schuldenaren. In haar belangenafweging heeft de bank meegenomen dat er aan de consument kwijting is verleend voor een aanzienlijk bedrag. De reden dat de consument op dit moment geen schulden heeft en financieel stabiel is, is gelegen in het feit dat de bank hem een groot gedeelte van de schuld heeft kwijtgescholden. Daarnaast is de wens tot het aankopen van een nieuwe woning een onvoldoende zwaarwegend belang, aldus de bank.

Reactie toevoegen

 
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...