Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

Autoschade

(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd. Hierdoor heeft de consument schade opgelopen, omdat zij vanwege haar werk vervangend vervoer heeft moeten inhuren. De consument had recht op vijftien dagen vervangend vervoer, maar omdat de vaststelling van de schade zo lang duurt, claimt ze de extra kosten bij Allianz Direct. De verzekeraar heeft deze vergoeding, buiten het standaard recht op vervangend vervoer bij totaal verlies, afgewezen.

De consument was het niet eens met de afwijzing en diende een klacht in. De verzekeraar blijft bij zijn standpunt en de consument kan zich daar niet in vinden. De consument diende vervolgens een klacht in bij Kifid en eist dat de kosten voor vervangend vervoer van 1.200 euro alsnog worden vergoed.

De commissie is echter van oordeel dat de kosten niet hoeven te worden vergoed.  "Bij de beoordeling dient als uitgangspunt te worden genomen wat in de verzekeringsvoorwaarden staat. Daarin is vastgelegd wat partijen met elkaar hebben afgesproken. Het staat de verzekeraar in beginsel vrij om de grenzen te bepalen waarbinnen hij bereid is dekking te verlenen."

De commissie is van oordeel dat de verzekeraar niet toerekenbaar tekort is geschoten waardoor onnodige vertraging is opgelopen. "Vaststelling van de schade is vertraagd door drukte bij de garage en omdat een expert langs moest komen om het schadebedrag op basis van totaal verlies vast te stellen. De verzekeraar heeft hierbij onderbouwd dat de consument keuze had tussen verschillende herstellers, maar dat alle herstellers op dat
moment druk waren. De verzekeraar heeft gedurende de gehele afhandeling een korte reactietermijn gehanteerd en heeft de consument meermaals gewezen op haar recht wat betreft het vervangend vervoer. Daarnaast blijkt onvoldoende dat het laten opvragen van het schadeaangifteformulier door de verzekeraar voor extra kosten voor vervangend vervoer heeft gezorgd. Het schadeaangifteformulier is op 12 februari 2024 opgevraagd en de
consument heeft in de periode van 12 tot en met 27 februari 2024 vervangend vervoer vergoed gekregen door de verzekeraar. De consument heeft onvoldoende aannemelijk gemaakt dat zij door een toerekenbare tekortkoming van de verzekeraar in een nadeligere positie is geraakt en kosten heeft moeten maken die zij anders niet zou hebben gemaakt."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: geen reactie, geen renteherziening

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...

Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen

Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen

(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning....

Kifid: in de ban van de ring

Kifid: in de ban van de ring

(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...

Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...

Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt

Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea. De consument heeft gemeld...

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...

Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar

Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar

(Kifid-uitspraak GC 2024-0707) De consument is het niet eens met de premiestijging per contract-vervaldatum en is van mening dat de premiestijging naar maatstaven...

Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie

Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie

Het bestuur van Kifid heeft twee nieuwe leden van de Geschillencommissie benoemd: mr. Angélique M. Verweij-Hoogveld en mr. Marijke Bruning. Beiden treden...

Kifid: hogere rente, geen schadevergoeding

Kifid: hogere rente, geen schadevergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2024-0643)  Consumenten stellen dat advieskantoor Hypotheek-Huys te lang heeft gewacht met het indienen van de hypotheekaanvraag, waardoor...

Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden

Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0637). Consumenten hebben in het verleden samen een woning gekocht en hebben besloten te gaan scheiden. Volgens de consumenten volgt uit...