Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd. Hierdoor heeft de consument schade opgelopen, omdat zij vanwege haar werk vervangend vervoer heeft moeten inhuren. De consument had recht op vijftien dagen vervangend vervoer, maar omdat de vaststelling van de schade zo lang duurt, claimt ze de extra kosten bij Allianz Direct. De verzekeraar heeft deze vergoeding, buiten het standaard recht op vervangend vervoer bij totaal verlies, afgewezen.

De consument was het niet eens met de afwijzing en diende een klacht in. De verzekeraar blijft bij zijn standpunt en de consument kan zich daar niet in vinden. De consument diende vervolgens een klacht in bij Kifid en eist dat de kosten voor vervangend vervoer van 1.200 euro alsnog worden vergoed.

De commissie is echter van oordeel dat de kosten niet hoeven te worden vergoed.  "Bij de beoordeling dient als uitgangspunt te worden genomen wat in de verzekeringsvoorwaarden staat. Daarin is vastgelegd wat partijen met elkaar hebben afgesproken. Het staat de verzekeraar in beginsel vrij om de grenzen te bepalen waarbinnen hij bereid is dekking te verlenen."

De commissie is van oordeel dat de verzekeraar niet toerekenbaar tekort is geschoten waardoor onnodige vertraging is opgelopen. "Vaststelling van de schade is vertraagd door drukte bij de garage en omdat een expert langs moest komen om het schadebedrag op basis van totaal verlies vast te stellen. De verzekeraar heeft hierbij onderbouwd dat de consument keuze had tussen verschillende herstellers, maar dat alle herstellers op dat
moment druk waren. De verzekeraar heeft gedurende de gehele afhandeling een korte reactietermijn gehanteerd en heeft de consument meermaals gewezen op haar recht wat betreft het vervangend vervoer. Daarnaast blijkt onvoldoende dat het laten opvragen van het schadeaangifteformulier door de verzekeraar voor extra kosten voor vervangend vervoer heeft gezorgd. Het schadeaangifteformulier is op 12 februari 2024 opgevraagd en de
consument heeft in de periode van 12 tot en met 27 februari 2024 vervangend vervoer vergoed gekregen door de verzekeraar. De consument heeft onvoldoende aannemelijk gemaakt dat zij door een toerekenbare tekortkoming van de verzekeraar in een nadeligere positie is geraakt en kosten heeft moeten maken die zij anders niet zou hebben gemaakt."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

(kifid-uitspraak GC 2025-0248)  Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...

ING introduceert drie nieuwe zakelijke verzekeringen met Allianz Direct

ING introduceert drie nieuwe zakelijke verzekeringen met Allianz Direct

Na de introductie van de eerste digitale zakelijke verzekeringen in 2024, lanceert ING samen met Allianz Direct drie nieuwe zakelijke verzekeringen: rechtsbijstand,...

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De...

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht

(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht...

Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel

Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel

(Kifid-uitspraak 2025-0093)  De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding met twee andere voertuigen. Volgens de consument is de tegenpartij...

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar

(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot  lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...