Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd. Hierdoor heeft de consument schade opgelopen, omdat zij vanwege haar werk vervangend vervoer heeft moeten inhuren. De consument had recht op vijftien dagen vervangend vervoer, maar omdat de vaststelling van de schade zo lang duurt, claimt ze de extra kosten bij Allianz Direct. De verzekeraar heeft deze vergoeding, buiten het standaard recht op vervangend vervoer bij totaal verlies, afgewezen.

De consument was het niet eens met de afwijzing en diende een klacht in. De verzekeraar blijft bij zijn standpunt en de consument kan zich daar niet in vinden. De consument diende vervolgens een klacht in bij Kifid en eist dat de kosten voor vervangend vervoer van 1.200 euro alsnog worden vergoed.

De commissie is echter van oordeel dat de kosten niet hoeven te worden vergoed.  "Bij de beoordeling dient als uitgangspunt te worden genomen wat in de verzekeringsvoorwaarden staat. Daarin is vastgelegd wat partijen met elkaar hebben afgesproken. Het staat de verzekeraar in beginsel vrij om de grenzen te bepalen waarbinnen hij bereid is dekking te verlenen."

De commissie is van oordeel dat de verzekeraar niet toerekenbaar tekort is geschoten waardoor onnodige vertraging is opgelopen. "Vaststelling van de schade is vertraagd door drukte bij de garage en omdat een expert langs moest komen om het schadebedrag op basis van totaal verlies vast te stellen. De verzekeraar heeft hierbij onderbouwd dat de consument keuze had tussen verschillende herstellers, maar dat alle herstellers op dat
moment druk waren. De verzekeraar heeft gedurende de gehele afhandeling een korte reactietermijn gehanteerd en heeft de consument meermaals gewezen op haar recht wat betreft het vervangend vervoer. Daarnaast blijkt onvoldoende dat het laten opvragen van het schadeaangifteformulier door de verzekeraar voor extra kosten voor vervangend vervoer heeft gezorgd. Het schadeaangifteformulier is op 12 februari 2024 opgevraagd en de
consument heeft in de periode van 12 tot en met 27 februari 2024 vervangend vervoer vergoed gekregen door de verzekeraar. De consument heeft onvoldoende aannemelijk gemaakt dat zij door een toerekenbare tekortkoming van de verzekeraar in een nadeligere positie is geraakt en kosten heeft moeten maken die zij anders niet zou hebben gemaakt."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: adviseur schiet tekort en moet zijn klanten vergoeding betalen

Kifid: adviseur schiet tekort en moet zijn klanten vergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0814). Consumenten beklagen zich over het advies van Finergie uit Rotterdam (Hypotheekshop) de adviseur bij de aankoop van hun nieuwe...

Kifid: geen schade vermeende tekortkoming adviseur dan ook geen vordering

Kifid: geen schade vermeende tekortkoming adviseur dan ook geen vordering

(Kifid-uitspraak GC 2025-0686)  De commissie moet beoordelen of De Hypotheker Arnhem Centrum een onjuist advies heeft gegeven aan de consument, door bij...

Winnaars Autoverzekeraar van het Jaar Award 2025

Winnaars Autoverzekeraar van het Jaar Award 2025

Allianz Direct, ABN AMRO Verzekeringen en ING zijn uitgeroepen tot de beste autoverzekeraars van 2025 door vergelijkingswebsite Autoverzekering.nl. Met een cijfer...

Allianz Direct: rechtsbijstandsverzekering van DAS

Allianz Direct: rechtsbijstandsverzekering van DAS

Allianz Direct breidt zijn aanbod uit met de rechtsbijstandsverzekering van DAS. "Met deze uitbreiding bieden wij een completer verzekeringspakket", aldus Ron...

Bijna 40 procent automobilisten wil korting voor goed rijgedrag

Bijna 40 procent automobilisten wil korting voor goed rijgedrag

 Uit onderzoek van Independer, uitgevoerd door Q&A, blijkt dat 38 procent van de Nederlandse bestuurders bereid zijn hun rijgedrag te laten monitoren voor...

Kifid: koffers afgegeven aan hotel: geen dekking schade

Kifid: koffers afgegeven aan hotel: geen dekking schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0616, bindend. Een consument heeft een beroep gedaan op haar (kortlopende) reisverzekering en aan verzekeraar a.s.r. verzocht de schade...

Kifid past consumentenbegrip aan na uitspraak Europees Hof

Kifid past consumentenbegrip aan na uitspraak Europees Hof

(Kifid-uitspraken GC 2025-0558 en GC 2025-0559) De uitspraak van het Europese Hof van Justitie van 24 oktober 2024 over de uitleg van het begrip ‘consument’...

Kifid: geen ART-slot geen vergoeding schade

Kifid: geen ART-slot geen vergoeding schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0510) De motor van de consument is gestolen. Nationale-Nederlanden heeft geweigerd de schade te vergoeden omdat de motor ten tijde...

Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

Kifid: dossier niet op orde, toch geen schending zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2025-0491) Een consument is van mening dat pensioenuitvoerder Nationale-Nederlanden de zorgplicht heeft overtreden. De commissie heeft begrip...

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

Kifid: nieuwe bestemming woning dan ook nieuw adviestraject

(Kifid-uitspraak GC 2025-0456) Consumenten hebben in 2022 gekozen voor een ‘verhoogde inschrijving’ om extra financiering aan te kunnen aanvragen. Hun...