Kifid: Lloyds Bank moet consument teveel betaalde rente vergoeden

Kifid 2017 (deel logo)

Een consument mag erop vertrouwen dat de tarieflijst die gold op de passeerdatum van de hypotheek van toepassing is op zijn hypotheek. Lloyds Bank dient het rentetarief daarom met 0.2 procent te verlagen en de te veel betaalde rente aan de consument te vergoeden. Aldus de Geschillencommissie Kifid in bindende uitspraak GC 2021-0074

Hier doet zich de situatie voor dat op de passeerdatum de rente voor een vergelijkbare rentevastperiode en een vergelijkbare tariefklasse in de oude en nieuwe rentelijst gelijk is. De Geschillencommissie oordeelt dat de consument bij een leemte in de voorwaarden in de gegeven omstandigheden erop mag vertrouwen dat de tarieflijst die gold op de passeerdatum van de hypotheek van toepassing is op zijn hypotheek. Lloyds Bank dient het rentetarief met 0.2 procent te verlagen en de te veel betaalde rente aan de consument te vergoeden.

De consument sloot in april 2019 een hypotheek af bij Lloyds Bank en lost na enige maanden 28.000 euro af in de verwachting dat de rente vanwege een lagere tariefklasse met 0.3 procent zal dalen. De consument gaat hierbij uit van de (nieuwe) rentelijst zoals de bank die heeft gepubliceerd enkele dagen voor het passeren van zijn hypotheek bij de notaris. De bank gebruikt echter de (oude) rentelijst zoals die ten tijde van het hypotheekaanbod gold en past de rente aan met slechts 0,1 procent. De consument is het hier niet mee eens en beklaagt zich bij Kifid.

In deze klachtzaak is volgens de Geschillencommissie de centrale vraag: welke van de rentelijsten is hier van toepassing volgens de voorwaarden van deze overeenkomst? Wat er in de voorwaarden staat over het meedalen met de rente in de periode tussen hypotheekaanbod en de passeerdatum van de hypotheek wordt door de consument anders uitgelegd dan door de bank. In beginsel zal de Geschillencommissie de voorwaarden objectief uitleggen; is er twijfel over de betekenis van voorwaarden dan zal de voor de consument meest gunstige uitleg gelden. Een objectieve uitleg van de passsage ‘Meedalen met de rente’ in deze voorwaarden betekent volgens de Geschillencommissie dat het begrip rente niet alleen slaat op het in rekening gebrachte rentetarief. De consument mag ervan uitgaan dat met ‘rente’ de systematiek voor rentebepaling wordt bedoeld, zo blijkt uit de uitspraak.

De Geschillencommissie constateert dat in de algemene voorwaarden niets wordt gezegd over de situatie die zich hier voordoet, namelijk dat de rente voor een vergelijkbare hypotheek op de passeerdatum gelijk is aan de rente in het hypotheekaanbod. En dus is op basis van de algemene voorwaarden niet zonder meer bepaald welke rentelijst geldt indien er sprake is van aanpassing van de rentelijst. Op dit punt is er een leemte.

Alles afwegende concludeert de Geschillencommissie dat de consument in deze omstandigheden erop mag vertrouwen dat de rentelijst geldt, zoals door de bank gepubliceerd enkele dagen voor de passeerdatum van de hypotheek. Uit deze nieuwe rentelijst is immers de rente af te leiden die aan de consument in rekening wordt gebracht. Volgens de Geschillencommissie was de oude rentelijst van december 2018 alleen van toepassing geweest, wanneer op de passeerdatum de rente voor een vergelijkbare hypotheek volgens de rentelijst van 5 juli 2019 hoger was geweest dan volgens de oude rentelijst.

De bank heeft onterecht de rente met slechts 0.1 procent verlaagd en dient de rente met nog eens 0.2 procent te verlagen. En de door de consument te veel betaalde rente dient de bank te vergoeden.

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...