Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht
(kifid-uitspraak GC 2025-0248) Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek naar de oorzaak van de schade is gebleken dat de consumenten nog niet in de woning woonden omdat de woning nog verbouwd werd. Nationale-Nederlanden heeft daarom de dekking voor de schade afgewezen. De consumenten verwijten Veldsink Advies dat de adviseur niet voor een passende verzekering heeft gezorgd en vorderen dat hij de schade vergoedt.
De consumenten vorderen dat de adviseur de kosten voor het herstel van de vloer en de bijkomende extra kosten aan hen vergoed. Het gaat om een bedrag van € 8.228,74, bestaande uit het herstel van de vloer, de kosten voor het (zelf) leeghalen van de garage en de tijdelijke opslag van spullen, en de kosten van het (zelf) slopen van de vloer, het daarvoor benodigde materieel en de afvoer van het afval.
De commissie oordeelt echter dat de adviseur geen verwijt gemaakt kan worden ten aanzien van de aanvraag van de verzekering. De consumenten hebben namelijk zelf verzuimd in het aanvraagformulier te melden dat de woning leegstond en verbouwd werd. Wel had de adviseur moeten opmerken dat de consumenten op het schadeformulier hadden aangegeven dat de woning niet bewoond werd. Nu hij dat niet gedaan heeft, hebben de consumenten kosten moeten maken die zij anders niet gemaakt zouden hebben. De klacht van de consumenten is daarom gegrond en hun vordering wordt gedeeltelijk toegewezen.
De commissie stelt onder meer: "Op het schadeformulier dat de consumenten op 25 mei 2023 aan de schadebehandelaar hebben toegezonden, hebben zij aangegeven dat de woning niet bewoond was. Bij het doornemen van het schadeformulier had de schadebehandelaar dit moeten signaleren en erop bedacht moeten zijn dat de gemelde schade daarom zeer waarschijnlijk niet gedekt zou zijn onder de verzekering. Dit heeft de adviseur ook erkend. De schadebehandelaar had nadere vragen moeten stellen aan de consumenten en zo nodig navraag moeten doen bij de verzekeraar. Door dit niet te doen, heeft hij niet gehandeld als een redelijk bekwaam en redelijk handelend tussenpersoon. Door niet te handelen als een redelijk handelend en redelijk bekwaam tussenpersoon en een onderzoeks- en expertisetraject in gang te zetten zonder een juiste beoordeling van de schademelding, heeft de tussenpersoon zijn zorgplicht ten opzichte van de consumenten geschonden. De tussenpersoon moet een gedeelte van de schade van de consumenten vergoeden."
De commissie: "Deze kosten zijn ook het directe gevolg van het handelen van de tussenpersoon. De consumenten hadden deze kosten niet hoeven te maken als het onderzoeks- en expertisetraject niet was opgestart. Zij hadden dan immers niet op korte termijn de vloer hoeven te verwijderen. Daarbij heeft de commissie in het dossier gezien dat de schadebehandelaar (als gevolmachtigde van de verzekeraar) de consumenten op 28 juli 2023 telefonisch heeft toegezegd dat de kosten voor de opslag van spullen gedekt zijn onder de verzekering. De commissie oordeelt daarom dat de tussenpersoon de kosten voor het leeghalen van de garage en het huren van de box moet vergoeden. De tussenpersoon heeft de omvang van het gevorderde bedrag van € 1.000,- niet betwist, waardoor dit vaststaat. Dit is het bedrag dat hij aan de consumenten moet vergoeden."
Reactie toevoegen
Meer over
Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...
Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....
Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....
Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging
(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...
Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw
(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...
Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De...
Samen voorkomen we oncontroleerbare branden
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Grote energieopslagsystemen (EOS) (> 20 kwh) spelen een belangrijke rol in de...
VVP-special Duurzaam Advies 2025: maak vandaag al het verschil!
De VVP-special Duurzaam Advies 2025 barst uit zijn voegen van concrete praktijktips en tools om consument en ondernemer te kunnen bijstaan met duurzaam advies én...

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht
(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht...