Kifid nuanceert toepassing hersteladvies

Euro's

Verzekeraars zijn niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor (de kosten van) een deugdelijk hersteladvies. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening dinsdag bij een nuancering van de toepassing van hersteladvies bij beleggingsverzekeringen.

De commissie: "Bij de beoordeling van de verplichtingen tot het geven van hersteladvies spelen behalve de overeenkomst tussen partijen en de civiele wet- en regelgeving ook de voor verzekeraars en adviseurs geldende publiekrechtelijke regels een rol. Deze regels zijn niet direct van toepassing op de verhouding met de consument. Naar het oordeel van de Geschillencommissie van Kifid houdt een schending van deze regels daarom niet automatisch in dat ook sprake is van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de financieel dienstverlener tegenover de consument."

In de media is dit inmiddels vertaald naar: "Consumenten met een woekerpolis verwachten vaak te veel van hun verzekeraar bij het oplossen van de problemen." WoekerpolisVrij twitterde naar aanleiding hiervan: "Woekerpolis klant verwacht te veel van verzekeraar" Nee @Kifid_Den_Haag, verzekeraar levert te weinig!"

 

Zorgvuldig

Adviseurs moeten consumenten zorgvuldig adviseren. Daarbij gelden voor de Geschillencommissie drie toetsstenen: wat de consument op dat moment aan belegd vermogen heeft gerealiseerd, wat zijn beleggingsdoel was ten tijde van het sluiten van de overeenkomst en wat de consument kan doen om dit doel alsnog (zoveel mogelijk) te benaderen.

De commissie: "Het realiseren, of in ieder geval benaderen, van het oorspronkelijke doel vormt steeds het startpunt van het hersteladvies. Daarbij moeten verschillende mogelijkheden aan bod komen namelijk ongewijzigd voortzetten, aanpassing van de bestaande overeenkomst, afkopen of het kiezen voor een passend alternatief. Een adviseur hoeft geen volledige uitsplitsing van de kosten van het afgesloten product dan wel van de besproken opties op te nemen in het hersteladvies. Tot advisering die op méér betrekking heeft dan aanpassing, wijziging of omzetting van de oorspronkelijke beleggingsverzekering met als doel het oorspronkelijke doel alsnog te bereiken, zijn adviseurs niet verplicht."

 

Toereikende informatieverstrekking door verzekeraars

Verzekeraars hebben de plicht zich in te spannen om consumenten een weloverwogen keuze te laten maken tot voortzetting, wijziging of stopzetting van hun beleggingsverzekering. Daartoe dienen verzekeraars aan adviseurs voldoende informatie te verstrekken om hen in staat te stellen passende adviezen aan de consumenten te geven. Verzekeraars zijn niet verantwoordelijk en aansprakelijk voor (de kosten van) een deugdelijk hersteladvies.

 

Dertig klachten

De Geschillencommissie heeft de eerste vier uitspraken gedaan over specifieke klachten betreffende het wettelijk voorgeschreven hersteladvies voor beleggingsverzekeringen. Centraal staat daarbij steeds de vraag wat er bij het uitbrengen van het hersteladvies van verzekeraars en adviseurs kan worden gevraagd en hoe zij daaraan invulling hebben gegeven.

Bij het financiële klachteninstituut zijn hierover tot nu toe ruim 30 klachten tegen zowel verzekeraars als assurantieadviseurs ingediend.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...