Kifid: onbegrijpelijk dat adviseur dossiernotitie pas bij verweer laat zien

Document gesprek kantoor via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2020-1088) Consument stelt dat adviseur niet of onvoldoende duidelijk heeft gemaakt dat zijn overlijdensrisicoverzekering een kortere looptijd heeft dan zijn hypotheek, althans dat hij onvoldoende is geïnformeerd over de hiermee samenhangende voor- en nadelen. De Geschillencommissie oordeelt dat de kortere looptijd van de overlijdensrisicoverzekering duidelijk had moeten zijn op basis van het door consument ondertekende aanvraagformulier. Consument heeft hierover te laat geklaagd in de zin van artikel 6:89 BW, waardoor dit deel van de klacht niet behandelbaar is. Het deel van de klacht dat gaat over de vraag of consument voldoende is geïnformeerd over de voor- en nadelen van een kortere looptijd van de ORV wijst de commissie af. De adviseur (Voorne Wonen) heeft consument in staat gesteld een weloverwogen beslissing te kunnen nemen over de looptijd.

Dossiernotitie

De Geschillencommissie merkt wel op: "De kortere looptijd van de overlijdensrisicoverzekering is in lijn met de dossiernotitie van de advisering in 2007 die door Tussenpersoon is verstrekt. In deze notitie is vastgelegd wat de overwegingen zijn voor een beperkte overlijdensrisicoverzekering ten opzichte van de hypotheek, zowel wat betreft het verzekerd bedrag als de looptijd. Er is geen aanleiding om aan te nemen dat die overwegingen niet van Consument afkomstig zijn. Dat de notitie niet door Consument is getekend, doet aan de bewijswaarde niet af nu het niet gebruikelijk is om een (interne) dossiernotitie te laten tekenen. Gezien de vele verzoeken om informatie over de advisering in 2007 van Consument aan Tussenpersoon voorafgaand aan deze klachtprocedure is niet goed te begrijpen waarom Tussenpersoon de notitie pas bij verweer heeft verstrekt. Dit maakt echter niet dat Tussenpersoon in deze procedure geen beroep op de notitie kan doen."

 

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...