Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar

Auto achterlicht via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0707) De consument is het niet eens met de premiestijging per contract-vervaldatum en is van mening dat de premiestijging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. De Geschillencommissie Kifid denk hier anders over.

De consument heeft bij Promovendum een autoverzekering afgesloten. Bij e-mail van 28 december 2023 heeft de verzekeraar de consument bericht dat de premie van zijn autoverzekering per 1 februari 2024 zal worden verhoogd van € 12,81 naar € 30,98.

Omdat de consument het niet eens was met de hoogte van de stijging van de premie voor de autoverzekering, heeft hij eveneens op 28 december 2023 bij de verzekeraar een klacht ingediend. Verdere uitwisseling van standpunten in de interne klachtprocedure heeft niet geleid tot een oplossing van de klacht, waarna de consument de klacht bij Kifid heeft ingediend.

De consument klaagt over de premiestijging per contractvervaldatum en vordert dat de verzekeraar een premieverhoging toepast van maximaal 10 procent. De consument heeft zich bij de verzekeraar verzekerd vanwege een actie. Het voelt voor de consument als machtsmisbruik om klanten eerst binnen te halen met korting, om vervolgens na twee jaar 150 procent meer aan premie te moeten betalen. De premieverhoging van 150 procent is volgens de consument niet proportioneel.

De verzekeraar stelt dat de premie voor de autoverzekering nog steeds zeer laag is, maar de consument is  meerdere verzekeraars tegengekomen die een lagere premie hanteren. De verzekeraar heeft ook niet aangetoond dat de kosten zo hoog zijn geworden dat een premiestijging van 150 procent noodzakelijk is. Daarnaast heeft de consument nog nooit een schade geclaimd bij de verzekeraar waardoor de verzekeraar geen hoger risico heeft gelopen. Deze omstandigheden maken dat premiestijging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid
onaanvaardbaar is, aldus de consument.

De commissie is van oordeel dat de verzekeraar heeft voldaan aan zijn informatieplicht en de premie per contractvervaldatum mag aanpassen. De premiestijging is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet onaanvaardbaar. De klacht is ongegrond en de vordering is afgewezen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Tim Hamoen - Releva BV 26 augustus 2024

Een merkwaardige uitspraak van het Kifid. In een grijzer verleden hebben ze premiestijgingen wel eens anders beoordeeld, dan in het onderhavige geval. Wel prettig om vast te stellen dat het binnenhalen van klanten met een lokkertje, inderdaad een lokkertje is. Promovendum zet zich hiermee op een duidelijke manier in de etalage. Misschien goed voor adviseurs om deze houding van Promovendum te belichten.

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...

Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie

Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie

Het bestuur van Kifid heeft twee nieuwe leden van de Geschillencommissie benoemd: mr. Angélique M. Verweij-Hoogveld en mr. Marijke Bruning. Beiden treden...

Kifid: hogere rente, geen schadevergoeding

Kifid: hogere rente, geen schadevergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2024-0643)  Consumenten stellen dat advieskantoor Hypotheek-Huys te lang heeft gewacht met het indienen van de hypotheekaanvraag, waardoor...

Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden

Kifid: klacht afgewezen ondanks onduidelijke voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0637). Consumenten hebben in het verleden samen een woning gekocht en hebben besloten te gaan scheiden. Volgens de consumenten volgt uit...

Kifid: rentevoorstel verlopen, adviseur niet aansprakelijk

Kifid: rentevoorstel verlopen, adviseur niet aansprakelijk

(Kifid-uitspraak GC 2024-0628). Volgens de consumenten kunnen zij geen aanspraak maken op het rentevoorstel van de geldverstrekker doordat Rijnders Assurantiën...

Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen

Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen

(Kifid, mondelinge uitspraak GC 2024-0640). De consument is het niet eens met de beëindiging van zijn rechtsbijstandsverzekering vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken...

Kifid: geen zorgplichtschending bij haast consumenten

Kifid: geen zorgplichtschending bij haast consumenten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0600) Consument en ex-partner benaderen een adviseur van de Hypothekers Associatie in Amersfoort voor het afsluiten van twee hypotheken....

Nieuw commissielid Geschillencommissie Kifid

Nieuw commissielid Geschillencommissie Kifid

Elly van Zadelhoff wordt per 1 juli 2024 benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid. Van Zadelhoff werkte onder meer voor een ambtenarenbond, wetenschappelijk...

Kifid: te laag bedrag, geen beroep

Kifid: te laag bedrag, geen beroep

(Kifid-uitspraak GC 2024-0444) Een consument heeft een klacht ingediend omdat in zijn optiek de uitvoerder van de rechtsbijstandverzekering een beroepsfout heeft...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...