Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen

Kantoor Kifid

(Kifid, mondelinge uitspraak GC 2024-0640). De consument is het niet eens met de beëindiging van zijn rechtsbijstandsverzekering vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken dat hij bij Promomvendum heeft ingediend.

De consument heeft sinds 2017 bij de verzekeraar een rechtsbijstandsverzekering. In 2019 heeft de consument een waarschuwing van de verzekeraar gekregen dat de hoogte van het aantal rechtsbijstandsverzoeken een reden zou kunnen zijn tot beëindiging van de rechtsbijstandsverzekering. De verzekeraar heeft op een gegeven moment aan de consument laten weten de rechtsbijstandsverzekering te beëindigen. De consument was het hiermee niet eens en hij heeft hierover destijds bij Kifid een klacht in ingediend.

De commissie heeft op 22 september 2021 uitspraak gedaan en kort gezegd geoordeeld dat Promovendum de rechtsbijstandsverzekering niet rechtsgeldig heeft beëindigd, omdat er in de destijds van toepassing zijnde verzekeringsvoorwaarden geen grondslag was opgenomen voor een tussentijds beëindiging. In navolging op deze uitspraak heeft de verzekeraar de rechtsbijstandsverzekering in kracht hersteld en op 21 november 2022 aan de consument laten weten dat de verzekeringsvoorwaarden per 1 december 2022 zullen worden gewijzigd. Op 18 december 2023 heeft de verzekeraar wederom aan de consument een brief gestuurd waarin zij heeft aangekondigd dat de rechtsbijstandsverzekering, vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken van de consument en onder verwijzing naar artikel 9c van de nieuwe verzekeringsvoorwaarden, per 18 februari 2024 zal worden beëindigd. De consument is het hier niet mee eens. De consument vordert herstel van de rechtsbijstandsverzekering en een veroordeling van Promovendum om zijn proceskosten te betalen.

De Geschillencommissie beslist dat Promovendum de rechtsbijstandsverzekering niet rechtsgeldig heeft beëindigd. De vordering van de consument tot herstel van de verzekering wordt toegewezen, met ingang van de datum
waartegen deze is opgezegd. De vordering tot vergoeding van de proceskosten wordt afgewezen.

De Geschillencommisie is gekomen tot het besluit om volgende redenen: "De klacht van de consument is gegrond. De motivering daarvoor is dat een wijziging van de voorwaarden binnen een redelijke termijn voor het van toepassing worden van de nieuwe voorwaarden aan de consument moet worden medegedeeld. De consument heeft namelijk het recht om niet met de gewijzigde voorwaarden in te stemmen. Dit recht veronderstelt dat de
consument voldoende tijd heeft om zich te informeren over een alternatieve verzekering en deze af te sluiten. Zoals de commissie in eerdere uitspraken heeft geoordeeld is een termijn korter dan een maand een niet zo’n redelijke termijn. Dat de verzekeraar niet is gebonden aan de Gedragscode geïnformeerde verlenging van het Verbond van Verzekeraars lijdt, gelet op het voorgaande, niet tot een ander oordeel. Dit betekent dat de verzekeringsvoorwaarden niet per 1 december 2022 zijn gewijzigd en dat de beëindiging van de verzekeraar op grond van het beding in de nieuwe voorwaarden niet tot een beëindiging van de verzekering heeft geleid. Dit
betekent ook dat de vordering van de consument tot herstel van de verzekering wordt toegewezen, met ingang van de datum waartegen deze is opgezegd. De vordering van de consument met betrekking tot de vergoeding van de proceskosten wijst de commissie af, omdat de consument deze kosten onvoldoende heeft onderbouwd."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid

Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot  lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

Kifid: geen reactie, geen renteherziening

(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...

Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen

Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen

(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning....

Kifid: in de ban van de ring

Kifid: in de ban van de ring

(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...

Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....

Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt

Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea. De consument heeft gemeld...

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Klanten trouw aan hun autoverzekeraar

Maar liefst 93 procent van de klanten wil bij de huidige autoverzekeraar klant blijven. Interpolis heeft de trouwste klanten, met een gemiddelde klanthistorie van...

Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar

Kifid: premiestijging Promovendum niet onaanvaardbaar

(Kifid-uitspraak GC 2024-0707) De consument is het niet eens met de premiestijging per contract-vervaldatum en is van mening dat de premiestijging naar maatstaven...

Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie

Kifid benoemt twee nieuwe leden Geschillencommissie

Het bestuur van Kifid heeft twee nieuwe leden van de Geschillencommissie benoemd: mr. Angélique M. Verweij-Hoogveld en mr. Marijke Bruning. Beiden treden...