Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen

(Kifid, mondelinge uitspraak GC 2024-0640). De consument is het niet eens met de beëindiging van zijn rechtsbijstandsverzekering vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken dat hij bij Promomvendum heeft ingediend.

De consument heeft sinds 2017 bij de verzekeraar een rechtsbijstandsverzekering. In 2019 heeft de consument een waarschuwing van de verzekeraar gekregen dat de hoogte van het aantal rechtsbijstandsverzoeken een reden zou kunnen zijn tot beëindiging van de rechtsbijstandsverzekering. De verzekeraar heeft op een gegeven moment aan de consument laten weten de rechtsbijstandsverzekering te beëindigen. De consument was het hiermee niet eens en hij heeft hierover destijds bij Kifid een klacht in ingediend.

De commissie heeft op 22 september 2021 uitspraak gedaan en kort gezegd geoordeeld dat Promovendum de rechtsbijstandsverzekering niet rechtsgeldig heeft beëindigd, omdat er in de destijds van toepassing zijnde verzekeringsvoorwaarden geen grondslag was opgenomen voor een tussentijds beëindiging. In navolging op deze uitspraak heeft de verzekeraar de rechtsbijstandsverzekering in kracht hersteld en op 21 november 2022 aan de consument laten weten dat de verzekeringsvoorwaarden per 1 december 2022 zullen worden gewijzigd. Op 18 december 2023 heeft de verzekeraar wederom aan de consument een brief gestuurd waarin zij heeft aangekondigd dat de rechtsbijstandsverzekering, vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken van de consument en onder verwijzing naar artikel 9c van de nieuwe verzekeringsvoorwaarden, per 18 februari 2024 zal worden beëindigd. De consument is het hier niet mee eens. De consument vordert herstel van de rechtsbijstandsverzekering en een veroordeling van Promovendum om zijn proceskosten te betalen.

De Geschillencommissie beslist dat Promovendum de rechtsbijstandsverzekering niet rechtsgeldig heeft beëindigd. De vordering van de consument tot herstel van de verzekering wordt toegewezen, met ingang van de datum
waartegen deze is opgezegd. De vordering tot vergoeding van de proceskosten wordt afgewezen.

De Geschillencommisie is gekomen tot het besluit om volgende redenen: "De klacht van de consument is gegrond. De motivering daarvoor is dat een wijziging van de voorwaarden binnen een redelijke termijn voor het van toepassing worden van de nieuwe voorwaarden aan de consument moet worden medegedeeld. De consument heeft namelijk het recht om niet met de gewijzigde voorwaarden in te stemmen. Dit recht veronderstelt dat de
consument voldoende tijd heeft om zich te informeren over een alternatieve verzekering en deze af te sluiten. Zoals de commissie in eerdere uitspraken heeft geoordeeld is een termijn korter dan een maand een niet zo’n redelijke termijn. Dat de verzekeraar niet is gebonden aan de Gedragscode geïnformeerde verlenging van het Verbond van Verzekeraars lijdt, gelet op het voorgaande, niet tot een ander oordeel. Dit betekent dat de verzekeringsvoorwaarden niet per 1 december 2022 zijn gewijzigd en dat de beëindiging van de verzekeraar op grond van het beding in de nieuwe voorwaarden niet tot een beëindiging van de verzekering heeft geleid. Dit
betekent ook dat de vordering van de consument tot herstel van de verzekering wordt toegewezen, met ingang van de datum waartegen deze is opgezegd. De vordering van de consument met betrekking tot de vergoeding van de proceskosten wijst de commissie af, omdat de consument deze kosten onvoldoende heeft onderbouwd."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging

(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw

(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet

(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

(kifid-uitspraak GC 2025-0248)  Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De...

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht

(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht...

Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel

Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel

(Kifid-uitspraak 2025-0093)  De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding met twee andere voertuigen. Volgens de consument is de tegenpartij...