Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen

(Kifid, mondelinge uitspraak GC 2024-0640). De consument is het niet eens met de beëindiging van zijn rechtsbijstandsverzekering vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken dat hij bij Promomvendum heeft ingediend.

De consument heeft sinds 2017 bij de verzekeraar een rechtsbijstandsverzekering. In 2019 heeft de consument een waarschuwing van de verzekeraar gekregen dat de hoogte van het aantal rechtsbijstandsverzoeken een reden zou kunnen zijn tot beëindiging van de rechtsbijstandsverzekering. De verzekeraar heeft op een gegeven moment aan de consument laten weten de rechtsbijstandsverzekering te beëindigen. De consument was het hiermee niet eens en hij heeft hierover destijds bij Kifid een klacht in ingediend.

De commissie heeft op 22 september 2021 uitspraak gedaan en kort gezegd geoordeeld dat Promovendum de rechtsbijstandsverzekering niet rechtsgeldig heeft beëindigd, omdat er in de destijds van toepassing zijnde verzekeringsvoorwaarden geen grondslag was opgenomen voor een tussentijds beëindiging. In navolging op deze uitspraak heeft de verzekeraar de rechtsbijstandsverzekering in kracht hersteld en op 21 november 2022 aan de consument laten weten dat de verzekeringsvoorwaarden per 1 december 2022 zullen worden gewijzigd. Op 18 december 2023 heeft de verzekeraar wederom aan de consument een brief gestuurd waarin zij heeft aangekondigd dat de rechtsbijstandsverzekering, vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken van de consument en onder verwijzing naar artikel 9c van de nieuwe verzekeringsvoorwaarden, per 18 februari 2024 zal worden beëindigd. De consument is het hier niet mee eens. De consument vordert herstel van de rechtsbijstandsverzekering en een veroordeling van Promovendum om zijn proceskosten te betalen.

De Geschillencommissie beslist dat Promovendum de rechtsbijstandsverzekering niet rechtsgeldig heeft beëindigd. De vordering van de consument tot herstel van de verzekering wordt toegewezen, met ingang van de datum
waartegen deze is opgezegd. De vordering tot vergoeding van de proceskosten wordt afgewezen.

De Geschillencommisie is gekomen tot het besluit om volgende redenen: "De klacht van de consument is gegrond. De motivering daarvoor is dat een wijziging van de voorwaarden binnen een redelijke termijn voor het van toepassing worden van de nieuwe voorwaarden aan de consument moet worden medegedeeld. De consument heeft namelijk het recht om niet met de gewijzigde voorwaarden in te stemmen. Dit recht veronderstelt dat de
consument voldoende tijd heeft om zich te informeren over een alternatieve verzekering en deze af te sluiten. Zoals de commissie in eerdere uitspraken heeft geoordeeld is een termijn korter dan een maand een niet zo’n redelijke termijn. Dat de verzekeraar niet is gebonden aan de Gedragscode geïnformeerde verlenging van het Verbond van Verzekeraars lijdt, gelet op het voorgaande, niet tot een ander oordeel. Dit betekent dat de verzekeringsvoorwaarden niet per 1 december 2022 zijn gewijzigd en dat de beëindiging van de verzekeraar op grond van het beding in de nieuwe voorwaarden niet tot een beëindiging van de verzekering heeft geleid. Dit
betekent ook dat de vordering van de consument tot herstel van de verzekering wordt toegewezen, met ingang van de datum waartegen deze is opgezegd. De vordering van de consument met betrekking tot de vergoeding van de proceskosten wijst de commissie af, omdat de consument deze kosten onvoldoende heeft onderbouwd."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...