Kifid: Promovendum mag verzekering niet beëindigen
(Kifid, mondelinge uitspraak GC 2024-0640). De consument is het niet eens met de beëindiging van zijn rechtsbijstandsverzekering vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken dat hij bij Promomvendum heeft ingediend.
De consument heeft sinds 2017 bij de verzekeraar een rechtsbijstandsverzekering. In 2019 heeft de consument een waarschuwing van de verzekeraar gekregen dat de hoogte van het aantal rechtsbijstandsverzoeken een reden zou kunnen zijn tot beëindiging van de rechtsbijstandsverzekering. De verzekeraar heeft op een gegeven moment aan de consument laten weten de rechtsbijstandsverzekering te beëindigen. De consument was het hiermee niet eens en hij heeft hierover destijds bij Kifid een klacht in ingediend.
De commissie heeft op 22 september 2021 uitspraak gedaan en kort gezegd geoordeeld dat Promovendum de rechtsbijstandsverzekering niet rechtsgeldig heeft beëindigd, omdat er in de destijds van toepassing zijnde verzekeringsvoorwaarden geen grondslag was opgenomen voor een tussentijds beëindiging. In navolging op deze uitspraak heeft de verzekeraar de rechtsbijstandsverzekering in kracht hersteld en op 21 november 2022 aan de consument laten weten dat de verzekeringsvoorwaarden per 1 december 2022 zullen worden gewijzigd. Op 18 december 2023 heeft de verzekeraar wederom aan de consument een brief gestuurd waarin zij heeft aangekondigd dat de rechtsbijstandsverzekering, vanwege het aantal rechtsbijstandsverzoeken van de consument en onder verwijzing naar artikel 9c van de nieuwe verzekeringsvoorwaarden, per 18 februari 2024 zal worden beëindigd. De consument is het hier niet mee eens. De consument vordert herstel van de rechtsbijstandsverzekering en een veroordeling van Promovendum om zijn proceskosten te betalen.
De Geschillencommissie beslist dat Promovendum de rechtsbijstandsverzekering niet rechtsgeldig heeft beëindigd. De vordering van de consument tot herstel van de verzekering wordt toegewezen, met ingang van de datum
waartegen deze is opgezegd. De vordering tot vergoeding van de proceskosten wordt afgewezen.
De Geschillencommisie is gekomen tot het besluit om volgende redenen: "De klacht van de consument is gegrond. De motivering daarvoor is dat een wijziging van de voorwaarden binnen een redelijke termijn voor het van toepassing worden van de nieuwe voorwaarden aan de consument moet worden medegedeeld. De consument heeft namelijk het recht om niet met de gewijzigde voorwaarden in te stemmen. Dit recht veronderstelt dat de
consument voldoende tijd heeft om zich te informeren over een alternatieve verzekering en deze af te sluiten. Zoals de commissie in eerdere uitspraken heeft geoordeeld is een termijn korter dan een maand een niet zo’n redelijke termijn. Dat de verzekeraar niet is gebonden aan de Gedragscode geïnformeerde verlenging van het Verbond van Verzekeraars lijdt, gelet op het voorgaande, niet tot een ander oordeel. Dit betekent dat de verzekeringsvoorwaarden niet per 1 december 2022 zijn gewijzigd en dat de beëindiging van de verzekeraar op grond van het beding in de nieuwe voorwaarden niet tot een beëindiging van de verzekering heeft geleid. Dit
betekent ook dat de vordering van de consument tot herstel van de verzekering wordt toegewezen, met ingang van de datum waartegen deze is opgezegd. De vordering van de consument met betrekking tot de vergoeding van de proceskosten wijst de commissie af, omdat de consument deze kosten onvoldoende heeft onderbouwd."
Reactie toevoegen
Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond
(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond
(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn
(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet
(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft...
AFM-boete van 2,5 miljoen euro voor CAK Dordrecht (Promovendum en Besured)
De AFM heeft een bestuurlijke boete van 2.500.000 euro opgelegd aan Centraal Administratiekantoor Dordrecht. Dit omdat CAK Dordrecht en haar dochterondernemingen...
Kifid wijst klacht over boeterente af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product
(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...
Promovendum komt met inflatiebeschermer
Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet
(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...
Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter
(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...