Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft geregistreerd in het EVR, het Incidentenregister en de Gebeurtenissenadministratie. Hoewel gerede twijfel bestond of een schade was ontstaan tijdens betaalde werkzaamheden, is een zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld aan fraude niet komen vast te staan.

De consument had bij gevolmachtigde Verzekerings Combinatie Nederland (VCN) een particulier verzekeringspakket. Rhion  was de risicodrager van de aansprakelijkheidsverzekering en de inboedelverzekering. De consument heeft via VCN in 2022 een schadeclaim ingediend ten bedrage van 546,39 euro. Het ging om een schade ontstaan bij de buren van de verzekerde door een klusbedrijf die bij de verzekerde slijpwerkzaamheden uitvoerde.

De verzekeraar constateert een verkeerde schadedatum en beëindigd de pakketpolis.  Daarnaast heeft de verzekeraar de persoonsgegevens van de consument opgenomen in zijn Gebeurtenissenadministratie, het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister (‘EVR’) en het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (‘CBV’) over de registratie in het Incidentenregister geïnformeerd. De registratie is telkens geplaatst
voor de duur van vier jaar, tot 1 augustus 2026.

Bij brief van 4 augustus 2022 heeft VCN aan de consument medegedeeld dat hij op verzoek van de verzekeraar de inboedelverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering zal beëindigen. Op basis van de situatie heeft VCN besloten ook de overige verzekeringen in het pakket van de consument per eerst volgende mogelijkheid (premievervaldatum) te beëindigen. Het gaat om de volgende soort verzekeringen: snorfiets; drie personenauto’s; woonhuis; rechtsbijstand; toercaravan en pleziervaartuig.

Uit mailwisselingen met de verzekerde en de buren blijkt verder dat hun verhalen niet bij elkaar aansluiten. De verzekeraar blijft dan ook bij haar standpunt.

De commissie is een andere mening toegedaan. "Omdat deze registraties grote gevolgen hebben voor consumenten, is de commissie van oordeel dat verzekeraars niet zonder goede reden persoonsgegevens mogen
opnemen in de genoemde registers. Er worden dan ook terecht hoge eisen gesteld aan die reden(en).

De commissie is op basis van hetgeen de verzekeraar aan argumenten en bewijs naar voren heeft gebracht van oordeel dat niet is voldaan aan het criterium dat er een zwaardere verdenking tegen de consument bestaat dan alleen maar een redelijk vermoeden van schuld aan fraude.

De commissie beslist dat de verzekeraar binnen vier weken nadat deze beslissing aan partijen is verstuurd de registraties van de persoonsgegevens van de consument in het EVR, het Incidentenregister en de Gebeurtenissenadministratie doorhaalt en zijn melding aan het CBV intrekt en de consument hier onverwijld van in kennis stelt. Daarnaast dient de verzekeraar binnen de genoemde termijn een bedrag van 546,39 euro aan de consument te vergoeden."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...