Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft geregistreerd in het EVR, het Incidentenregister en de Gebeurtenissenadministratie. Hoewel gerede twijfel bestond of een schade was ontstaan tijdens betaalde werkzaamheden, is een zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld aan fraude niet komen vast te staan.

De consument had bij gevolmachtigde Verzekerings Combinatie Nederland (VCN) een particulier verzekeringspakket. Rhion  was de risicodrager van de aansprakelijkheidsverzekering en de inboedelverzekering. De consument heeft via VCN in 2022 een schadeclaim ingediend ten bedrage van 546,39 euro. Het ging om een schade ontstaan bij de buren van de verzekerde door een klusbedrijf die bij de verzekerde slijpwerkzaamheden uitvoerde.

De verzekeraar constateert een verkeerde schadedatum en beëindigd de pakketpolis.  Daarnaast heeft de verzekeraar de persoonsgegevens van de consument opgenomen in zijn Gebeurtenissenadministratie, het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister (‘EVR’) en het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (‘CBV’) over de registratie in het Incidentenregister geïnformeerd. De registratie is telkens geplaatst
voor de duur van vier jaar, tot 1 augustus 2026.

Bij brief van 4 augustus 2022 heeft VCN aan de consument medegedeeld dat hij op verzoek van de verzekeraar de inboedelverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering zal beëindigen. Op basis van de situatie heeft VCN besloten ook de overige verzekeringen in het pakket van de consument per eerst volgende mogelijkheid (premievervaldatum) te beëindigen. Het gaat om de volgende soort verzekeringen: snorfiets; drie personenauto’s; woonhuis; rechtsbijstand; toercaravan en pleziervaartuig.

Uit mailwisselingen met de verzekerde en de buren blijkt verder dat hun verhalen niet bij elkaar aansluiten. De verzekeraar blijft dan ook bij haar standpunt.

De commissie is een andere mening toegedaan. "Omdat deze registraties grote gevolgen hebben voor consumenten, is de commissie van oordeel dat verzekeraars niet zonder goede reden persoonsgegevens mogen
opnemen in de genoemde registers. Er worden dan ook terecht hoge eisen gesteld aan die reden(en).

De commissie is op basis van hetgeen de verzekeraar aan argumenten en bewijs naar voren heeft gebracht van oordeel dat niet is voldaan aan het criterium dat er een zwaardere verdenking tegen de consument bestaat dan alleen maar een redelijk vermoeden van schuld aan fraude.

De commissie beslist dat de verzekeraar binnen vier weken nadat deze beslissing aan partijen is verstuurd de registraties van de persoonsgegevens van de consument in het EVR, het Incidentenregister en de Gebeurtenissenadministratie doorhaalt en zijn melding aan het CBV intrekt en de consument hier onverwijld van in kennis stelt. Daarnaast dient de verzekeraar binnen de genoemde termijn een bedrag van 546,39 euro aan de consument te vergoeden."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

Kifid: belang minderjarigen rechtvaardigt langere opzeggingstermijn

(Kifid-uitspraak GC 2023-0389) Bij broker DEGIRO konden minderjarigen (via hun ouders) beleggingsdiensten afnemen. De broker fuseert met een Duitse bank. Enige tijd...

Kifid wijst klacht over boeterente af

Kifid wijst klacht over boeterente af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De...

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

Kifid: verzekeraar hoeft klant niet te attenderen op voordeliger product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0133) Een consument klaagt omdat hij voor zijn aov meer betaalt dan zijn broers in vergelijkbare omstandigheden. Ook heeft de verzekeraar...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

Kifid: ga voor klachten over certificaten Triodos naar civiele rechter

(Uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0892) Kifid heeft meerdere klachten ontvangen over het besluit van Triodos om de handel in certificaten Triodos langdurig...

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

Kifid: UMG Verzekeringen schond zorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2022-0777, bindend) De consument heeft zijn levensverzekering met een garantiekapitaal in 1998 omgezet naar een beleggingsverzekering. Hierdoor...