Kifid: redelijk vermoeden van fraude telt niet

Kifid 2017 (deel logo)

(Kifid-uitspraak GC 2023-0379, bindend) De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat verzekeraar Rhion de persoonsgegevens van de consument ten onrechte heeft geregistreerd in het EVR, het Incidentenregister en de Gebeurtenissenadministratie. Hoewel gerede twijfel bestond of een schade was ontstaan tijdens betaalde werkzaamheden, is een zwaardere verdenking dan een redelijk vermoeden van schuld aan fraude niet komen vast te staan.

De consument had bij gevolmachtigde Verzekerings Combinatie Nederland (VCN) een particulier verzekeringspakket. Rhion  was de risicodrager van de aansprakelijkheidsverzekering en de inboedelverzekering. De consument heeft via VCN in 2022 een schadeclaim ingediend ten bedrage van 546,39 euro. Het ging om een schade ontstaan bij de buren van de verzekerde door een klusbedrijf die bij de verzekerde slijpwerkzaamheden uitvoerde.

De verzekeraar constateert een verkeerde schadedatum en beëindigd de pakketpolis.  Daarnaast heeft de verzekeraar de persoonsgegevens van de consument opgenomen in zijn Gebeurtenissenadministratie, het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister (‘EVR’) en het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (‘CBV’) over de registratie in het Incidentenregister geïnformeerd. De registratie is telkens geplaatst
voor de duur van vier jaar, tot 1 augustus 2026.

Bij brief van 4 augustus 2022 heeft VCN aan de consument medegedeeld dat hij op verzoek van de verzekeraar de inboedelverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering zal beëindigen. Op basis van de situatie heeft VCN besloten ook de overige verzekeringen in het pakket van de consument per eerst volgende mogelijkheid (premievervaldatum) te beëindigen. Het gaat om de volgende soort verzekeringen: snorfiets; drie personenauto’s; woonhuis; rechtsbijstand; toercaravan en pleziervaartuig.

Uit mailwisselingen met de verzekerde en de buren blijkt verder dat hun verhalen niet bij elkaar aansluiten. De verzekeraar blijft dan ook bij haar standpunt.

De commissie is een andere mening toegedaan. "Omdat deze registraties grote gevolgen hebben voor consumenten, is de commissie van oordeel dat verzekeraars niet zonder goede reden persoonsgegevens mogen
opnemen in de genoemde registers. Er worden dan ook terecht hoge eisen gesteld aan die reden(en).

De commissie is op basis van hetgeen de verzekeraar aan argumenten en bewijs naar voren heeft gebracht van oordeel dat niet is voldaan aan het criterium dat er een zwaardere verdenking tegen de consument bestaat dan alleen maar een redelijk vermoeden van schuld aan fraude.

De commissie beslist dat de verzekeraar binnen vier weken nadat deze beslissing aan partijen is verstuurd de registraties van de persoonsgegevens van de consument in het EVR, het Incidentenregister en de Gebeurtenissenadministratie doorhaalt en zijn melding aan het CBV intrekt en de consument hier onverwijld van in kennis stelt. Daarnaast dient de verzekeraar binnen de genoemde termijn een bedrag van 546,39 euro aan de consument te vergoeden."

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

Kifid: klacht tegen Koersplan van Aegon afgewezen

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2021-1070) De Geschillencommissie Kifid wijst klacht van een consument over een Koersplan-beleggingsverzekering af....

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

Kifid: Interbank sluit consumenten ten onrechte uit van compensatieregeling

(Bindende uitspraak Geschillencommissie Kifid 2022-0029)  Twee consumenten komen alsnog in aanmerking voor de compensatieregeling van Interbank voor mogelijk...