Kifid-reglement staat geen beroep toe in woekerrente-zaak
(Kifid-uitspraak CvB 2022-0031) De Kifid-reglementen laten het niet toe dat Interbank beroep in stelt tegen uitspraak GC 2022-0029. De Kifid Commissie van Beroep: “Interbank heeft niet aannemelijk gemaakt dat de bestreden uitspraak zo principieel moet worden geacht, dat het daarmee gemoeide belang voor Interbank of de bedrijfstak waartoe Interbank behoort, de grens van vijf miljoen euro zal overschrijden. Dit brengt mee dat het beroep niet behandelbaar is op grond van het bepaalde in art. 2.2, aanhef en onder c, van het reglement. Ook voor het overige zijn geen gronden aangevoerd die het beroep behandelbaar maken.
“Daar komt nog bij dat Interbank in het beroep beslissingen naar aanleiding van drie geschilpunten aan de orde stelt. Over twee daarvan, de compensatie over de periode vóór 1 januari 2008 en de compensatie in geval de kredietvergoeding lager is geweest dan de referentierente, heeft de Commissie van Beroep reeds eerder beslist in recente uitspraken. De bestreden uitspraak geeft in zoverre slechts toepassing aan die beslissingen. Er blijkt niet van (nieuwe) argumenten die reden kunnen geven om van deze beslissingen terug te komen.”
Recht op extra compensatie
Volgens Stichting Geldbelangen “bestendigt Kifid de gekozen lijnen richting CACF (de moeder van Interbank, red.). Veel meer mensen hebben recht op extra compensatie voor teveel betaalde rente bovenop de compensatie die CACF al eerder aanbood. Volgens Geldbelangen kan het om een aantal duizenden euro’s extra per contract gaan”.
De bank beperkte de herrekening tot 2008. Geldbelangen heeft dit met succes aangevochten en in mei 2021 bepaalde de Geschillencommissie dat de bank terug moest rekenen tot begin van het contract. Als de rente op de lening lager was dan door Kifid ingestelde referentierente bood CACF ook geen compensatie. Ook dat is volgens Geldbelangen onjuist volgens de uitspraken van Kifid.
Speciale aandacht verdienen volgens Geldbelangen de mensen met contracten bij Ribank en de Nederlandse Voorschotbank (DNV). Rob Goedhart, voorzitter van Geldbelangen: “Bij deze banken is moeder CACF gaan rekenen vanaf 2009. Door de rekensystematiek lopen deze mensen vele duizenden euro’s mis. Wij hebben een zaak in behandeling, waarbij meneer een aanbod kreeg van 45 euro compensatie. Volgens ons moet dat rond de 4.500 euro zijn.
“Als er al eerder een vonnis is uitgesproken over een contract (in verband met betalingsachterstanden) weigert de bank compensatie. Ook dat is onjuist volgens Kifid. Deze mensen hebben wel degelijk recht de teveel betaalde rente terug te krijgen.”
Reactie toevoegen
Meer over
Na dure waterschade: 'Akte van taxatie' geldt
(Kifid-uitspraak GC 2023-0208) Volgens de consumenten is hun waterschade door extreme neerslag niet tijdig en eerlijk afgehandeld door de expert (Crawford) die de...
Commissie van Beroep: adviseur had toch partnerverklaring moeten aanraden
(Kifid-tussenuitspraak CvB 2023-0012) De adviseur heeft op basis van execution only dienstverlening de overlijdensrisicoverzekering van de inmiddels overleden partner...
Geen punt dat afwijzingsbrief niet helemaal conform eis was
(Kifid-uitspraak GC 2023-0199) De consumenten houden de adviseur aansprakelijk voor schade die zij hebben geleden als gevolg van het niet tijdig inroepen van een...
Niet gemaakte advieskosten niet fiscaal aftrekbaar
(Kifid-uitspraak GC 2023-0188) De consument heeft hypotheekadvies ingewonnen bij de adviseur (Advitas). Door een fout van de adviseur is geen hypothecaire geldlening...
Verzekeraar hoeft geen excuses aan te bieden
(Kifid-uitspraak GC 2023-0181) De Geschillencommissie kan niet beslissen over het al dan niet aanbieden van excuses door in dit geval de verzekeraar. Naar het oordeel...
Duur verzuim: adviseur meldde te laat dat hij niet kon bemiddelen
(Kifid-uitspraak GC 2023-0162) Het is de adviseur (Advitas) naar het oordeel van de Geschillencommissie aan te rekenen dat hij de consument niet direct of zo spoedig...
Verzekeraar hoeft tien mille schade door installatiefout niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2023-0163) De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor...
Klant wil premie terug maar onderbouwt eis onvoldoende
(Kifid-uitspraak GC 2023-0169) De consument vindt dat hij voor zijn rechtsbijstandverzekering te veel premie betaalt, omdat hij geen gebruik kan maken van een verzekerde...
Bank mocht vragen om taxatierapport
Kifid-uitspraak GC 2023-0145) De consumenten hebben via een onafhankelijk hypotheekadviseur voor de aankoop van een nieuw te bouwen recreatiewoning een hypothecaire...
Bank is geen belastingadviseur
(Kifid-uitspraak GC 2023-0147) De consument had een levenslooprekening bij de bank en heeft het saldo voor een deel in 2020 en 2021 laten uitbetalen. Op het deel...