Kifid-reglement staat geen beroep toe in woekerrente-zaak

Euro's via Pixabay 2018

(Kifid-uitspraak CvB 2022-0031) De Kifid-reglementen laten het niet toe dat Interbank beroep in stelt tegen uitspraak GC 2022-0029. De Kifid Commissie van Beroep: “Interbank heeft niet aannemelijk gemaakt dat de bestreden uitspraak zo principieel moet worden geacht, dat het daarmee gemoeide belang voor Interbank of de bedrijfstak waartoe Interbank behoort, de grens van vijf miljoen euro zal overschrijden. Dit brengt mee dat het beroep niet behandelbaar is op grond van het bepaalde in art. 2.2, aanhef en onder c, van het reglement. Ook voor het overige zijn geen gronden aangevoerd die het beroep behandelbaar maken.

“Daar komt nog bij dat Interbank in het beroep beslissingen naar aanleiding van drie geschilpunten aan de orde stelt. Over twee daarvan, de compensatie over de periode vóór 1 januari 2008 en de compensatie in geval de kredietvergoeding lager is geweest dan de referentierente, heeft de Commissie van Beroep reeds eerder beslist in recente uitspraken. De bestreden uitspraak geeft in zoverre slechts toepassing aan die beslissingen. Er blijkt niet van (nieuwe) argumenten die reden kunnen geven om van deze beslissingen terug te komen.”

Recht op extra compensatie

Volgens Stichting Geldbelangen “bestendigt Kifid de gekozen lijnen richting CACF (de moeder van Interbank, red.). Veel meer mensen hebben recht op extra compensatie voor teveel betaalde rente bovenop de compensatie die CACF al eerder aanbood. Volgens Geldbelangen kan het om een aantal duizenden euro’s extra per contract gaan”.

De bank beperkte de herrekening tot 2008. Geldbelangen heeft dit met succes aangevochten en in mei 2021 bepaalde de Geschillencommissie dat de bank terug moest rekenen tot begin van het contract. Als de rente op de lening lager was dan door Kifid ingestelde referentierente bood CACF ook geen compensatie. Ook dat is volgens Geldbelangen onjuist volgens de uitspraken van Kifid.

Speciale aandacht verdienen volgens Geldbelangen de mensen met contracten bij Ribank en de Nederlandse Voorschotbank (DNV). Rob Goedhart, voorzitter van Geldbelangen: “Bij deze banken is moeder CACF gaan rekenen vanaf 2009. Door de rekensystematiek lopen deze mensen vele duizenden euro’s mis. Wij hebben een zaak in behandeling, waarbij meneer een aanbod kreeg van 45 euro compensatie. Volgens ons moet dat rond de 4.500 euro zijn.

“Als er al eerder een vonnis is uitgesproken over een contract (in verband met betalingsachterstanden) weigert de bank compensatie. Ook dat is onjuist volgens Kifid. Deze mensen hebben wel degelijk recht de teveel betaalde rente terug te krijgen.”

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling

Aanbieder mag kwaliteitseisen stellen aan bemiddeling

(Kifid-uitspraak GC 2023-0821) De Geschillencommissie is van oordeel dat de klacht van de consument niet behandelbaar is voor zover deze gaat over de weigering van...

Kifid over eeuwigdurende erfpacht in 2020

Kifid over eeuwigdurende erfpacht in 2020

(Kifid-uitspraken GC 2023-0808 en GC 2023-0809) In februari 2023 heeft de Commissie van Beroep van Kifid geoordeeld dat bij een overstap van voortdurende naar eeuwigdurende...

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

Hypotheekadviseur voldeed aan inspanningsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0799) De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven tot het bemiddelen en adviseren bij het oversluiten van hun hypothecaire geldlening....

Bonusprovisie ten onrechte niet betrokken bij compensatie woekerpolis

Bonusprovisie ten onrechte niet betrokken bij compensatie woekerpolis

(Kifid-uitspraak GC 2023-0763) De Geschillencommissie laat de verzekeraar de waarde van de beleggingsverzekering opnieuw vaststellen waarbij de bonusprovisie buiten...

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

Hypotheekadviseur moet adviesvergoeding terugstorten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0786) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur zijn zorgplicht geschonden heeft door hen niet te informeren over de...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

Aan tussenpersoon om te controleren of product voldoet aan normen bank en behoeften consument

(Kifid-uitspraak GC 2023-0769) Het is niet aan de bank om de wensen en behoeften te inventariseren bij het aangaan van een overeenkomst. Deze werkzaamheden liggen...

Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt

Schade aan woonhuis door zwaar vrachtverkeer niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0761) De consument heeft schade aan het woonhuis doordat er met zwaar vrachtverkeer en met vermoedelijk een te hoge snelheid door de straat...

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

Klant kon weten dat hij toestemming verzekeraar nodig had voor operatie

(Kifid-uitspraak GC 2023-0740) De consument vordert dat de verzekeraar de schade die hij opliep als gevolg van een skiongeval volledig vergoedt. De verzekeraar stelt...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...