Kifid: schade consument door gebrekkige communicatie hypotheekadviseur

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1035) Een hypotheekaanvraag wordt in een laat stadium afgewezen door Munt Hypotheken omdat een houten woning als onderpand niet wordt geaccepteerd. Kort daarna is door de Hypotheker Zutphen bij Venn Hypotheken geregeld, zonder dat te communiceren naar de consumenten. De consumenten stellen dat de adviseur op de hoogte had moeten zijn van de acceptatiecriteria en bij onduidelijkheden daarover navraag had moeten doen bij de kredietverstrekker. Had de adviseur dat gedaan, dan hadden zij eerder een hypothecaire geldlening kunnen afsluiten met een lagere rente. De Geschillencommissie Kifid is van oordeel dat de adviseur onjuist heeft gehandeld en daarom schadeplichtig is. Zij stelt de schade vast op een bedrag van 1.000 euro. De overige vorderingen worden afgewezen.

Wat is er gebeurd? De consumenten hebben de adviseur opdracht gegeven te adviseren en bemiddelen bij het
afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de financiering van een nieuwe woning. Op internet is in de verkooptekst van de woning aangegeven dat het een 'uniek houten woonhuis betreft'. Tussen partijen heeft een eerste gesprek plaatsgevonden op 1 april 2020. Op 7 april 2020 heeft de adviseur een offerte aangevraagd bij Munt.  In de hypotheekgids van Munt staat echter dat onder meer houten woningen niet worden geaccepteerd als onderpand. Munt brengt op 10 april 2020  een renteaanbod uit voor een hypothecaire geldlening met een hoofdsom van € 350.000,-, een vaste rente van 1,85% voor 20 jaar en een totale looptijd van 30 jaar.

De consumenten hebben de koopovereenkomst voor de nieuwe woning op 12 april 2020 ondertekend. De overeenkomst kan tot 8 mei worden ontbonden als de financiering niet rond komt. Op 21 april 2020 is het renteaanbod van Munt door de consumenten ondertekend. Om de hypotheekaanvraag definitief te kunnen accepteren had Munt nog een taxatierapport nodig. De consumenten hebben op 23 mei 2020 opdracht gegeven om de nieuwe woning te taxeren.

De adviseur heeft het taxatierapport op 8 juli 2020 ontvangen. Op 9 juli 2020 heeft Munt de adviseur bericht dat de aanvraag is afgewezen, met als toelichting: “Het betreft een houten woning. Munt Hypotheken accepteert geen houten woning.” De adviseur heeft de consumenten op 23 juli 2020 geïnformeerd dat Munt de hypotheekaanvraag heeft afgewezen en dat hij de hypotheek heeft kunnen onderbrengen bij Venn Hypotheken. Venn doet een renteaanbod voor een lening met een hoofdsom van € 350.000,-, een vaste rente van 2,34% voor 20 jaar en een totale looptijd van 30 jaar. De consumenten hebben het aanbod op 24 juli 2020 geaccepteerd.

De consumenten hebben zich na afloop van het adviestraject beklaagd over de gang van zaken en de hogere rente die zij nu moeten betalen. Om tot een oplossing te komen heeft de adviseur de een bedrag van € 500,- in mindering gebracht op de advieskosten vanwege het gebrek aan communicatie. Dat voorstel is door de consumenten geaccepteerd.

Klacht

De consumenten vinden dat de adviseur is tekortgeschoten en de schade die hierdoor is ontstaan moet vergoeden. De adviseur had moeten weten dat Munt geen houten woning financiert en had eerder een renteaanbod bij Venn moeten opvragen.  Door niets te communiceren met de consumenten is de mogelijkheid ontnomen om zelf voor een hypotheekverstrekker te kiezen. Zij hadden nu enkel de optie om te kiezen voor Venn Hypotheken of een bedrag van € 35.000,- te betalen voor het ontbinden van de koop- overeenkomst. Het gevolg is dat zij nu een rente van 2,34% moeten betalen, terwijl dat ook 2,14% en met extra aflossingen zelfs 1,95% had kunnen zijn.

De adviseur stelt zich op het standpunt dat hij niet verantwoordelijk is voor de door de consumenten gestelde schade. Op basis van de informatie die de consumenten tijdens het eerste gesprek hebben verstrekt en de verkooptekst bij de woning op internet heeft hij geconcludeerd dat sprake was van een woning met houtskeletbouw. Woningen met hout- skeletbouw worden volgens de hypotheekgids van Munt wel geaccepteerd. Uit het later opgemaakte taxatierapport dat de adviseur pas op 8 juli ontving, blijkt ook dat sprake is van houtskeletbouw. Dat de hypotheekaanvraag toch is afgewezen, is daarom niet aan de
adviseur te wijten.

Uitspraak

Volgens de Geschillencommissie had de adviseur zich moeten vergewissen of de woning door Munt geaccepteerd zou worden, temeer nu in de verkooptekst op internet was opgenomen dat het een houten woning betrof. Als daarvoor noodzakelijk was dat eerst een taxatierapport werd opgemaakt, dan had het op de weg van de adviseur gelegen om de consumenten daarover te informeren. De stelling dat de hypotheekaanvraag ten onrechte is afgewezen omdat sprake was van houtskeletbouw en dat de adviseur daarom geen blaam treft, wordt door de commissie niet gevolgd. De commissie is van oordeel dat de adviseur
toerekenbaar is tekortgeschoten in zijn dienstverlening jegens de consumenten.

De vraag die resteert, aldus Kifid, is of de tekortkoming van de adviseur tot schade heeft geleid. Het bestaan en de omvang van de schade dient te worden vastgesteld door een vergelijking te maken tussen de feitelijke situatie na het tekortschieten door de adviseur en de situatie waarin de consumenten zich hadden bevonden als de adviseur niet zou zijn tekortgeschoten. De commissie stelt dat de schade niet nauwkeurig is vast te stellen en stelt de schade ex aequo et bono vast op een bedrag van € 1.000. De uitspraak is niet-bindend.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...

55-plussers roeren zich op de woningmarkt

55-plussers roeren zich op de woningmarkt

Volgens De Hypotheker worden 55-plussers steeds actiever op de woningmarkt. Zo is het aantal 55-plussers dat kiest voor woningverbetering in één jaar...

Adviseurs positiever over afhandeling hypotheekdossiers

Adviseurs positiever over afhandeling hypotheekdossiers

Adviseurs zijn meer tevreden over de algehele afhandeling van hypotheekdossiers door aanbieders, er is ook meer positieve feedback over snelheid, communicatie en...

Kifid: klant die informatie geldverstrekker niet leest, is nalatig

Kifid: klant die informatie geldverstrekker niet leest, is nalatig

(Kifid, CVB 2025-0026) Volgens de consument heeft De Hypotheker Amsterdam Zuidas de zorgplicht jegens haar geschonden door haar niet of onvoldoende te informeren...

MUNT Hypotheken sponsor Stichting LEF

MUNT Hypotheken sponsor Stichting LEF

MUNT Hypotheken is sponsor geworden van Stichting LEF. Stichting LEF zet zich in voor financiële educatie van mbo-studenten in de leeftijd van 15-22 jaar....

Jonge aspirant huizenkopers: woningmarkt oneerlijk

Jonge aspirant huizenkopers: woningmarkt oneerlijk

Het aantal hypotheekaanvragen voor de aankoop van een woning onder jonge huizenkopers tot 35 jaar is in de eerste twee maanden van dit jaar met 10 procent gestegen...

Gemiddeld hypotheekbedrag op hoogste niveau ooit

Gemiddeld hypotheekbedrag op hoogste niveau ooit

Het gemiddelde hypotheekbedrag staat in januari 2025 op het hoogste niveau ooit (352.697 euro). In de provincie Utrecht is de stijging het hoogst. Hier steeg het...

"Starter heeft drie keer zoveel eigen vermogen nodig als in 2017"

"Starter heeft drie keer zoveel eigen vermogen nodig als in 2017"

De kloof tussen starters mét en zonder vermogen neemt sterk toe. Zonder financiële steun van familie of een fors spaarsaldo wordt het steeds moeilijker...

Stijging hypotheekrente alweer ten einde

Stijging hypotheekrente alweer ten einde

Na een korte stijging van de gemiddelde hypotheekrente begin dit jaar is deze de afgelopen week weer licht gedaald. Deze ontwikkeling is gunstig voor potentiële...

Starters schieten zich met populaire rentevastperiode in de voet

Starters schieten zich met populaire rentevastperiode in de voet

Meer dan de helft van de starters zet hun hypotheekrente 10 jaar vast, maar daarmee schieten ze zichzelf in de voet. Dit concludeert MUNT Hypotheken, dat een toename...