Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea.
De consument heeft gemeld dat er een lekkage is bij de schoorsteen van zijn woning. Daardoor zijn vochtkringen ontstaan op het dakbeschot en de draagbalken. De consument heeft bij zijn schademelding vermeld dat de schoorsteen ongeveer twee jaar daarvoor opnieuw is voorzien van lood en opnieuw is gevoegd en is geïmpregneerd. In opdracht van de verzekeraar heeft op 23 januari 2024 een medewerker van een service
bouwbedrijf de schade beoordeeld.
De verzekeraar heeft bij brief van 28 februari 2024 dekking afgewezen. Het bouwbedrijf heeft geconcludeerd dat de loodloketten niet ver genoeg over elkaar heen vallen en ongeveer 2 centimeterzijn ingeslepen in de voegen van de schoorsteen. Dit is volgens het bouwbedrijf onvoldoende. Daarnaast heeft het bouwbedrijf geconcludeerd dat sprake is van vochtdoorlating. De verzekeraar heeft de dekking met een beroep op artikel 3.2 van de verzekeringsvoorwaarden Woonhuisverzekering afgewezen omdat schade door vochtdoorslag en door bouwfouten niet is verzekerd.
De consument is het niet eens met de afwijzing van zijn verzoek om dekking en heeft hierover een klacht ingediend bij Kifid. De consument vordert dekking onder de verzekering voor de waterschade aan zijn
woonhuis door betaling van een bedrag van 1.500, euro. Tussen partijen bestaat ook discussie over de vraag of er wel sprake is van een bouwfout.
De commissie is van oordeel dat het beroep van de verzekeraar op de uitsluiting van dekking voor schade door vochtdoorlating in van artikel 3.2 slaagt. De verzekeraar heeft zijn standpunt onderbouwd met verwijzing naar de bevindingen van de medewerker van het bouwbedrijf. Hoewel deze medewerker, zoals de consument ook heeft aangevoerd, geen deskundige is, hebben deze bevindingen wel te gelden als een onderbouwing van het standpunt van de verzekeraar. De consument heeft hier tegenover niets naar voren gebracht waaruit blijkt dat de bevindingen van het bouwbedrijf evident niet juist zijn of waaruit blijkt dat er geen vochtdoorlating is geweest. De consument stelt dat twee jaar voor de schade de schoorsteen is geïmpregneerd en dat het lood opnieuw is aangebracht maar
hieruit volgt niet dat geen sprake is of kan zijn geweest van vochtdoorlating. De schade is om deze reden niet gedekt onder de verzekering.
Partijen hebben daarnaast discussie gevoerd over de vraag of sprake is van een bouwfout omdat de loodloketten niet ver genoeg zouden zijn ingemetseld en niet ver genoeg over elkaar zouden liggen. Ook als de consument zou kunnen aantonen dat geen sprake is van een bouwfout, geldt dat de schade van dekking is uitgesloten omdat er in ieder geval sprake is van vochtdoorlating. De commissie hoeft dit punt dus niet te beoordelen.
De schade is van dekking uitgesloten. De verzekeraar hoeft de schade niet te vergoeden, aldus de Geschillencommissie Kifid.
Reactie toevoegen
Nieuw jeugdboek maakt schulden bespreekbaar
Syncasso lanceert tijdens de Week van het Geld (24-28 maart) het jeugdboek Geen Saldo, geschreven door bestsellerauteur Caja Cazemier. Het boek volgt Sem (16) en...
Positive Finance Day 2025: van onderstroom naar bulderende rivier
De Positive Finance Day 2025 van MaatschapWij en Dazure maakte duidelijk dat de onderstroom in de samenleving op weg naar een groenere, gezondere en meer verbonden...
Achmea: aanvragen en afhandeling particuliere schadepolissen bijna volledig digitaal
Achmea zag in 2024 het nettoresultaat met 60 procent stijgen naar 1,3 miljard euro. Het operationeel resultaat steeg met 35 procent naar 845 miljoen euro, dankzij...
Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De...
Achmea’s innovatiehub investeert in The Micro Habit Company
De innovatiehub van Achmea gaat een partnership aan met The Micro Habit Company. Deze Nederlandse startup ontwikkelt micro-habit programma’s op het gebied...
Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht
(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht...
Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel
(Kifid-uitspraak 2025-0093) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding met twee andere voertuigen. Volgens de consument is de tegenpartij...
Achmea: 'Mijn situatie' nu voor alle klanten met letsel
Dit jaar krijgen 30.000 klanten met letsel bij Achmea Personenschade standaard een persoonlijke online omgeving: Mijn situatie. Daarin vinden zij alle communicatie...
Werknemers ervaren nog weinig AI-ondersteuning van werkgevers
Iets meer dan vier op de tien Nederlanders verwacht dat de werkgever hen ondersteunt in het omgaan met Artificial Intelligence (AI), maar slechts een kwart geeft...
Kifid: beëindiing klantrelatie door Rabobank onaanvaardbaar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0072) De Rabobank verdenkt een consument van het plegen van hypotheekfraude en registreert de persoonsgegevens van de consument voor de...