Kifid: schade door vochtdoorlating door bouwfouten niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0878, bindend) De consument heeft op 6 januari 2024 een schade gemeld onder zijn woonhuisverzekering bij Achmea.
De consument heeft gemeld dat er een lekkage is bij de schoorsteen van zijn woning. Daardoor zijn vochtkringen ontstaan op het dakbeschot en de draagbalken. De consument heeft bij zijn schademelding vermeld dat de schoorsteen ongeveer twee jaar daarvoor opnieuw is voorzien van lood en opnieuw is gevoegd en is geïmpregneerd. In opdracht van de verzekeraar heeft op 23 januari 2024 een medewerker van een service
bouwbedrijf de schade beoordeeld.
De verzekeraar heeft bij brief van 28 februari 2024 dekking afgewezen. Het bouwbedrijf heeft geconcludeerd dat de loodloketten niet ver genoeg over elkaar heen vallen en ongeveer 2 centimeterzijn ingeslepen in de voegen van de schoorsteen. Dit is volgens het bouwbedrijf onvoldoende. Daarnaast heeft het bouwbedrijf geconcludeerd dat sprake is van vochtdoorlating. De verzekeraar heeft de dekking met een beroep op artikel 3.2 van de verzekeringsvoorwaarden Woonhuisverzekering afgewezen omdat schade door vochtdoorslag en door bouwfouten niet is verzekerd.
De consument is het niet eens met de afwijzing van zijn verzoek om dekking en heeft hierover een klacht ingediend bij Kifid. De consument vordert dekking onder de verzekering voor de waterschade aan zijn
woonhuis door betaling van een bedrag van 1.500, euro. Tussen partijen bestaat ook discussie over de vraag of er wel sprake is van een bouwfout.
De commissie is van oordeel dat het beroep van de verzekeraar op de uitsluiting van dekking voor schade door vochtdoorlating in van artikel 3.2 slaagt. De verzekeraar heeft zijn standpunt onderbouwd met verwijzing naar de bevindingen van de medewerker van het bouwbedrijf. Hoewel deze medewerker, zoals de consument ook heeft aangevoerd, geen deskundige is, hebben deze bevindingen wel te gelden als een onderbouwing van het standpunt van de verzekeraar. De consument heeft hier tegenover niets naar voren gebracht waaruit blijkt dat de bevindingen van het bouwbedrijf evident niet juist zijn of waaruit blijkt dat er geen vochtdoorlating is geweest. De consument stelt dat twee jaar voor de schade de schoorsteen is geïmpregneerd en dat het lood opnieuw is aangebracht maar
hieruit volgt niet dat geen sprake is of kan zijn geweest van vochtdoorlating. De schade is om deze reden niet gedekt onder de verzekering.
Partijen hebben daarnaast discussie gevoerd over de vraag of sprake is van een bouwfout omdat de loodloketten niet ver genoeg zouden zijn ingemetseld en niet ver genoeg over elkaar zouden liggen. Ook als de consument zou kunnen aantonen dat geen sprake is van een bouwfout, geldt dat de schade van dekking is uitgesloten omdat er in ieder geval sprake is van vochtdoorlating. De commissie hoeft dit punt dus niet te beoordelen.
De schade is van dekking uitgesloten. De verzekeraar hoeft de schade niet te vergoeden, aldus de Geschillencommissie Kifid.
Reactie toevoegen
(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...
Hoofdkantoor Achmea van Zeist naar Apeldoorn in 2028
Achmea kiest ervoor het bestaande huurcontract voor de kantoor- en vergaderlocatie in Zeist niet te verlengen. De activiteiten die nu in Zeist plaatsvinden, verhuizen...
Financiële APK: Achmea pakt handschoen op samen met adviseurs
Achmea gaat in gesprek met werkgevers over hoe een financiële APK concreet kan worden vormgegeven. Daarbij onderzoeken wij actief welke rol wij als verzekeraar...
Joint venture Achmea en Lifetri wordt top drie speler in pensioen- en levenmarkt
Achmea en Lifetri voegen hun pensioen- en levenportefeuilles samen in Achmea Pensioen & Levensverzekeringen. en creëren zo een top drie speler met ruim...
Kifid: consument maakt terecht bezwaar tegen BKR-registratie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0999) De consument maakt bezwaar tegen de BKR-registratie (achterstandscode A) op haar naam in het CKI en vordert verwijdering daarvan. Wat...
Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer
(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....
Mark Geubbels vertrekt bij Achmea Bank
Mark Geubbels vertrekt als (statutair) directeur Finance & Risk bij Achmea Bank. Hij is benoemd tot directeur Balansmanagement bij Achmea. Mark blijft bij Achmea...
Achmea: mantelzorgwoningen oplossing voor overbelaste zorg en krappe woningmarkt
In Nederland kunnen in potentie 100.000 mantelzorgwoningen worden geplaatst en dit vermindert de druk op de gezondheidszorg. Bovendien komt de bouwopgave van het...
Olaf van den Heuvel van Aegon naar Achmea
Olaf van den Heuvel is per 1 december 2024 benoemd tot directeur Investments bij Achmea Investment Management. Hij volgt Rogier Krens op, die zijn functie onlangs...
Stefan Duran nieuwe directievoorzitter Centraal Beheer PPI
Stefan Duran is per 1 oktober benoemd tot directievoorzitter van Centraal Beheer Premie Pensioeninstelling (PPI). Duran is momenteel Head of Business Development...