Kifid: sluiting hoofdstuk beleggingsverzekeringsklachten nabij

Eveline Ruinaard 2017 Kifid

Volgens Kifid komt het moment in zicht dat het klachteninstituut het hoofdstuk 'beleggingsverzekeringsklachten' kan sluiten.

In de tweede helft van 2022 hebben ruim 30 consumenten duidelijkheid gekregen over hun beleggingsverzekeringsklacht. In 27 van deze klachtzaken heeft de geschillencommissie van Kifid uitspraak gedaan. Vijf klachten over beleggingsverzekeringen zijn opgelost met bemiddeling. Op dit moment heeft Kifid nog iets meer dan 200 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling; een jaar geleden waren dat er nog ruim 300. Het aantal nieuwe klachten over een beleggingsverzekering bleef in het afgelopen halfjaar beperkt tot negen.

Eveline Ruinaard, voorzitter geschillencommissie: “Het moment komt in zicht dat Kifid het hoofdstuk ‘beleggingsverzekeringsklachten’ kan sluiten. Het aantal nieuwe klachten over beleggingsverzekeringen uit het verleden blijft beperkt. Daartegenover staat dat Kifid afgelopen halfjaar opnieuw tientallen klachten heeft kunnen afronden. In heel 2022 waren dat er ruim 110. Met het overgrote deel van de resterende klachten zijn we nu aan de slag en datzelfde hopen we te gaan doen met de enkele tientallen klachten die we nog moeten oppakken.”

Kifid heeft de klachten geclusterd per verzekeringsproduct en financiële dienstverlener. Cluster voor cluster behandelt Kifid de klachten. De meeste clusters zijn nu vrijwel afgerond, zoals de clusters met klachten over beleggingsverzekeringen van ABN Amro, Achmea, Allianz, De Goudse, Loyalis, Reaal/SRLev, Scildon, de Waerdye- en Falcon-beleggingsverzekering van a.s.r. en de Bonusplan- en Fundplan- beleggingsverzekeringen van Aegon. Het cluster met klachten over hersteladvies bij beleggingsverzekeringen was al eerder klaar. Op dit moment is het projectteam Beleggingsverzekeringen aan de slag met klachten over onder meer beleggingsverzekeringen van Aegon, de Variabel Investeringsplan- en ABC Spaarplan- beleggingsverzekeringen van a.s.r en de beleggingsverzekeringen van AMEV, Fortis en Generali die inmiddels onder a.s.r. vallen. Voor nog 69 klachten, waaronder het cluster van beleggingsverzekeringen van Nationale-Nederlanden, geldt dat ze later worden opgepakt.

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...