Kifid stelt Intrasurance in het gelijk

NFF Waterdruppels

De Geschillencommissie Kifid heeft gevolmachtigde Intrasurance in het gelijk gesteld. Een consument claimde waterschade op zijn woon- en inboedelverzekering, maar deze schade was volgens Intrasurance niet plotseling en onvoorzien ontstaan en daarom keerde Intrasurance niet uit. In bindende uitspraak 2019-551 stelt de Geschillencommissie Intrasurance in het gelijk.

De waterschade ontstond in 2018. De Commissie is van oordeel dat Intrasurance door middel van het expertiserapport van CED voldoende heeft aangetoond dat de schade niet plotseling en onvoorzien is ontstaan. In dat expertiserapport staat het volgende vermeld: “(...) Evenement: Door langzaam verteerde kitnaden in de badkamer is water de woning binnengedrongen. Bevindingen: wij constateerden schade aan het laminaat en muren. Schade Opstal herstelkosten (inclusief btw) 4.155,20 euro, inboedel (inclusief btw) 5.414,59 euro. Totaal schade 9.569,79 euro.

Intrasurance berichtte de consument als volgt: "“(...) Inmiddels hebben wij het expertiserapport in goede orde mogen ontvangen. Ik heb u zojuist telefonisch proberen te bereiken. Van de expert vernamen wij als volgt: U heeft ongeveer 1 jaar geleden in de slaapkamer een kleine oneffenheid aan de wand geconstateerd. U dacht dat dit kwam door het verkeerd aanbrengen van het stucwerk. Langzaam aan werd het steeds erger en het verspreidde zich in de woning rondom de badkamer. Door de expert werd vastgesteld dat de voegen in de badkamer op sommige plekken openstonden en niet goed meer sloten waardoor water de woning is binnengedrongen en de schade aan laminaat en wanden is ontstaan. Stucwerk zit op de wanden los tot circa 20 centimeter van de grond. Ook het laminaat is in de keuken van wand tot wand gaan schotelen. Gezien de aangetroffen schades kunnen deze niet plotseling en onvoorzien ontstaan zijn. Conform de van toepassing zijnde polisvoorwaarden moet er sprake zijn van een defect dat plotseling ontstaat. De door u geclaimde schade komt dan ook niet voor vergoeding in aanmerking. Wij gaan over tot sluiting van ons dossier. Ik kan u niet positiever berichten. (...)"

Omdat de consument geen nader bewijs voor zijn stelling heeft aangedragen dat de schade wel plotseling en onvoorzien is ontstaan, wordt de vordering afgewezen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Commissie van Beroep Kifid verduidelijkt uitleg ‘onvoorziene en onverwachte’ gebeurtenis

Commissie van Beroep Kifid verduidelijkt uitleg ‘onvoorziene en onverwachte’ gebeurtenis

(Commissie van Beroep Kifid, bindende uitspraak CvB 2023-0032) Unigarant heeft in beroepsprocedure bij Kifid bezwaar gemaakt tegen een uitspraak van de Geschillencommissie...

Kifid: bank mag onbewerkte kopie van ID-bewijs opvragen, verwerken en vastleggen

Kifid: bank mag onbewerkte kopie van ID-bewijs opvragen, verwerken en vastleggen

(Commissie van Beroep Kifid, uitspraak 2023-0004-1) Banken mogen voor het identificeren en verifiëren van de identiteit van een klant een onbewerkte kopie...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro bericht klanten over betere compensatieregeling

ABN Amro heeft klanten brieven gestuurd over de aanpassing van de compensatieregeling doorlopende kredieten met variabele rente. ABN Amro schrijft: "Klanten die...

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

Stichting Geldbelangen: Kifid tikt Consumentenbond op vingers

“Volkomen terecht” is de reactie van Rob Goedhart, voorzitter van Stichting Geldbelangen op de uitspraak van de Commissie van Beroep van het Kifid, waarin...

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

Kifid: ABN Amro dient compensatieregeling aan te passen

(Uitspraak Commissie van Beroep Financiële Dienstverlening, Kifid, 2022-0036) Bij het berekenen van de compensatie voor te veel betaalde rente op doorlopend...

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

Ook Beroepscommissie Kifid wijst klacht tegen adviseur over beleggingsverzekering af

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2022-0006) Consumenten klagen over de door adviseur Vogelaar Advies verstrekte informatie ten tijde van de totstandkoming van...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid: handelsbeperking voor effecten onvoldoende onderbouwd

Kifid: handelsbeperking voor effecten onvoldoende onderbouwd

(Commissie van Beroep Kifid, bindende uitspraak CvB 2022-0012 van een consument tegen BinckBank) : Uitzonderlijke omstandigheden kunnen maken dat BinckBank...

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

Kifid: klachten over woekerpolissen nemen gestaag af

In 2021 hebben opnieuw ruim 100 consumenten duidelijkheid gekregen over hun klacht over een beleggingsverzekering. Voor 40 klachten is door bemiddeling een oplossing...