Kifid stelt Intrasurance in het gelijk

NFF Waterdruppels

De Geschillencommissie Kifid heeft gevolmachtigde Intrasurance in het gelijk gesteld. Een consument claimde waterschade op zijn woon- en inboedelverzekering, maar deze schade was volgens Intrasurance niet plotseling en onvoorzien ontstaan en daarom keerde Intrasurance niet uit. In bindende uitspraak 2019-551 stelt de Geschillencommissie Intrasurance in het gelijk.

De waterschade ontstond in 2018. De Commissie is van oordeel dat Intrasurance door middel van het expertiserapport van CED voldoende heeft aangetoond dat de schade niet plotseling en onvoorzien is ontstaan. In dat expertiserapport staat het volgende vermeld: “(...) Evenement: Door langzaam verteerde kitnaden in de badkamer is water de woning binnengedrongen. Bevindingen: wij constateerden schade aan het laminaat en muren. Schade Opstal herstelkosten (inclusief btw) 4.155,20 euro, inboedel (inclusief btw) 5.414,59 euro. Totaal schade 9.569,79 euro.

Intrasurance berichtte de consument als volgt: "“(...) Inmiddels hebben wij het expertiserapport in goede orde mogen ontvangen. Ik heb u zojuist telefonisch proberen te bereiken. Van de expert vernamen wij als volgt: U heeft ongeveer 1 jaar geleden in de slaapkamer een kleine oneffenheid aan de wand geconstateerd. U dacht dat dit kwam door het verkeerd aanbrengen van het stucwerk. Langzaam aan werd het steeds erger en het verspreidde zich in de woning rondom de badkamer. Door de expert werd vastgesteld dat de voegen in de badkamer op sommige plekken openstonden en niet goed meer sloten waardoor water de woning is binnengedrongen en de schade aan laminaat en wanden is ontstaan. Stucwerk zit op de wanden los tot circa 20 centimeter van de grond. Ook het laminaat is in de keuken van wand tot wand gaan schotelen. Gezien de aangetroffen schades kunnen deze niet plotseling en onvoorzien ontstaan zijn. Conform de van toepassing zijnde polisvoorwaarden moet er sprake zijn van een defect dat plotseling ontstaat. De door u geclaimde schade komt dan ook niet voor vergoeding in aanmerking. Wij gaan over tot sluiting van ons dossier. Ik kan u niet positiever berichten. (...)"

Omdat de consument geen nader bewijs voor zijn stelling heeft aangedragen dat de schade wel plotseling en onvoorzien is ontstaan, wordt de vordering afgewezen.

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzitter Commissie van Beroep Kifid: wrakingsverzoek kennelijk ongegrond

Voorzittersbeslissing 2022-0006V (Wraking). De gemachtigde van twee consumenten heeft de leden van de Commissie van Beroep van Kifid gewraakt. Dit omdat de commissie...

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...

Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument

Kifid: ASR moet niet expliciet vermelde kosten terugbetalen aan consument

(Kifid-uitspraak Commissie van Beroep 2021-0043) Een verzekeraar die in een brief met veel informatie over een beleggingsverzekering een nieuwe kostensoort introduceert...

Digitaal advies wint snel terrein: tips voor de adviseur

Digitaal advies wint snel terrein: tips voor de adviseur

(AdVISIE door Frank Cooler in VVP 5-2020) De acceptatie en waardering van digitaal advies is, vanuit zowel de consument als adviseur, in een stroomversnelling...

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

"Het moet in onze sector niet alleen gaan over zorgplicht, maar ook over zorgambitie", aldus onderzoeker Fred de Jong. In zijn nieuwe blog 'Zorgambitie als het...

Hoe innovatief is uw organisatie?

Hoe innovatief is uw organisatie?

Om ons aan te passen aan een omgeving die steeds sneller en ingrijpender verandert, is innovatie noodzakelijk om te overleven als organisatie. Innoveren betekent...

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft...

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Adviseur hoeft consument niet te wijzen op premiedalingen

Een financieel adviseur hoeft de consument niet te informeren over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, aldus de Commissie van Beroep van Kifid in...

Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug

Ook Commissie van Beroep fluit Interbank terug

Consumenten mogen verwachten dat de rente op hun doorlopend krediet gedurende de looptijd in de pas zal blijven met de relevante marktrente, zo heeft de Commissie...

Commissie van Beroep Kifid: beperkte nazorgplicht adviseur

Commissie van Beroep Kifid: beperkte nazorgplicht adviseur

De nazorgplicht van een adviseur bij een consumptief krediet is beperkt, zo bevestigt ook de  Commissie van Beroep van Kifid in uitspraak 2019-033. Financieel...