"Kifid van toezichtsterrein AFM houden"

Kantoor Kifid

Het Verbond van Verzekeraars staat huiverig tegenover de suggestie van SEO om gedragswetenschappelijke inzichten mee te wegen in de juridische afweging bij de beoordeling van geschillen, omdat "Kifid zich hiermee al heel snel op het toezichtsterrein van de AFM begeeft". Aldus het Verbond in een reactie op de jongste vierjaarlijkse evaluatie van Kifid, uitgevoerd door SEO.

Het Verbond verder: "Juridische voorspelbaarheid en goede motivering van uitspraken zijn cruciaal voor het functioneren van Kifid. De voorspelbaarheid kan verder vergroot worden door vooral, wat betreft de juridische (zorgvuldigheids)toets, beter aansluiting te zoeken bij het geldende recht en de jurisprudentie door de burgerlijke rechter. De rechtszekerheid en voorspelbaarheid van de geschillenbeslechting kan ertoe bijdragen dat meer consumenten en financiele dienstverleners een beroep doen op Kifid."

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adfiz: lessen uit Kifid-uitspraak over zorgplicht bij AOV met provisie

Adfiz: lessen uit Kifid-uitspraak over zorgplicht bij AOV met provisie

De hoogte van de provisie is medebepalend voor je doorlopende zorgplicht. Zorg dat de frequentie van onderhoudsgesprekken met je klanten dus in lijn is met de aard...

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Webinar: effecten COVID-19 op ondernemers

Tijdens het webinar ‘Samen sterk voor een schuldenzorgvrij ondernemend Nederland’ van donderdag 21 januari van 13.00 uur tot 14.00 uur wordt het rapport...

Zakelijke klanten in 2020 tevreden over contact verzekeraar

Zakelijke klanten in 2020 tevreden over contact verzekeraar

Zakelijke klanten van schadeverzekeraars waarderen hun verzekeraar eind 2020 beter dan een jaar eerder. Zowel de dienstverlening, de premie als de verzekering...

Kifid laat adviseur kosten matigen wegens gebrek aan transparantie

Kifid laat adviseur kosten matigen wegens gebrek aan transparantie

(Kifid-uitspraak GC 2021-0009) Consument heeft een opdracht tot dienstverlening ondertekend ten behoeve van de dienstverlening van de Adviseur (Financieel Fit Servicecenter)....

Risico stijging aflossingsvergoeding na sluiten vaststellingsovereenkomst voor rekening consument

Risico stijging aflossingsvergoeding na sluiten vaststellingsovereenkomst voor rekening consument

(Kifid-uitspraak GC 2021-0013) Consument heeft op 3 oktober 2019 ter zitting bij Kifid een vaststellingsovereenkomst gesloten met de adviseur (Stalenhoef) met als...

Kifid sluit Klachtenloket Rentederivaten MKB

Kifid sluit Klachtenloket Rentederivaten MKB

Kifid sluit per 15 januari 2021 op verzoek van DNB het tijdelijke loket Rentederivaten MKB. Eind december 2020 heeft Kifid de laatste nog in behandeling zijnde klacht...

Klager loopt blowtje bij Kifid…

Klager loopt blowtje bij Kifid…

(Kifid-uitspraak GC 2020-1098) Nh1816 weigert volgens Kifid terecht uit te keren aan een klant die een hennepkwekerij in zijn woning had aangelegd. De Geschillencommissie...

Claim onbewoonbaar verklaard...

Claim onbewoonbaar verklaard...

De verzekeraar hoefde er niet op te wijzen dat hij bij eventuele schade aan de onbewoonde woning zou uitkeren op basis van de verkoopwaarde. Aldus Kifid in uitspraak...

Verbond introduceert Werkdruktemeter

Verbond introduceert Werkdruktemeter

Dinsdag is de Werkdruktemeter gelanceerd, ontwikkeld in opdracht van werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers van cao-partijen in de verzekeringsbranche en bedoeld...

Consument moet mondelinge toezegging adviseur bewijzen

Consument moet mondelinge toezegging adviseur bewijzen

(Kifid-uitspraak GC 2020-1087) In verband met de aankoop van een woning heeft consument een gesprek gevoerd met de adviseur en de opdracht tot diensterlening (OTD)...