Kifid: veel zaken uit Manifest Geldbelangen al realiteit

Overleg klant document via Pixabay

Het manifest Kifid 2.0 van Stichting Geldbelangen gaat volgens Kifid op een aantal belangrijke punten voorbij aan wat het instituut nu al is. Kifid: “Bij ons staat bemiddelen voorop. Waar het kan lossen we klachten op door bemiddeling; als het nodig is volgt een uitspraak. Kifid is succesvol in bemiddeling: meer dan de helft van de behandelde klachten is opgelost door bemiddeling in 2019. Consumenten geven Kifid hiervoor gemiddeld een acht.

“Kifid werkt op basis van hoor en wederhoor; zowel de consument als de financiële dienstverlener krijgen de ruimte om hun verhaal te doen. Altijd schriftelijk en zo nodig aangevuld met een hoorzitting. Bij een hoorzitting zit de Geschillencommissie gewoon met de partijen aan tafel. Het gesprek doen we in begrijpelijke taal. En als het ingewikkeld is, dan lichten we toe en leggen we uit. Zoals dat ook gebeurt in het contact dat de secretaris (klachtbehandelaar) heeft met de consument en de financiële dienstverlener gedurende de klachtbehandeling.

“In de Geschillencommissie zit de deskundigheid die nodig is voor die klacht. Dat wil zeggen: naast leden met juridische kennis ook leden met financiële deskundigheid en zo nodig medische deskundigheid of bijvoorbeeld een actuaris. In de Geschillencommissie is geen partijbelang.

“De klachtbehandeling bij de Geschillencommissie van Kifid is gratis voor consumenten; en consumenten kunnen dit zelf doen, een advocaat is niet nodig. Het overgrote deel van de consumenten doet de klachtbehandeling bij Kifid zelf, en naar tevredenheid. Een minderheid (een van de vier consumenten met een klacht) laat zich in de klachtbehandeling bijstaan. Kijken we naar de uitspraken, waarin consumenten hun gelijk weten te halen, dan is het aantal consumenten dat dit op eigen kracht doet ongeveer evenveel als het aantal consumenten dat zich laat vertegenwoordigen in de procedure bij Kifid.

“Kifid krijgt continue feedback van consumenten, van wie de klachtbehandeling is afgerond. De reacties van meer dan 900 consumenten afgelopen jaar neemt Kifid even serieus als de reactie van de heer Goedhart (voorzitter Stichting Geldbelangen, red.) in de vorm van zijn manifest. Consumenten geven Kifid gemiddeld een zeven.”

Reactie toevoegen

 
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...