"Kifid versneld evalueren"

Document via Pixabay

René Graafsma en Martin van Rossum roepen minister Hoekstra op tot versnelde evaluatie van Kifid. Volgens het tweetal, dat veel ervaring heeft met woekerpoliszaken bij het klachteninstituut voor de financiële sector, is "recente klachtbehandeling door Kifid inzake woekerpolissen noch onpartijdig, noch transparant, noch doeltreffend, noch snel, noch billijk".

Graafsma en Van Rossum stellen: "Kifid houdt zich ten aanzien van klachten over beleggingsverzekeringen ('woekerpolissen') niet aan haar taakopdracht als omschreven in de Europese richtlijn alternatieve geschillenbeslechting (ADR) consumenten: verwezenlijking van een hoog niveau van consumentenbescherming (…), door te verzekeren dat consumenten op vrijwillige basis klachten tegen ondernemers kunnen voorleggen aan entiteiten die onafhankelijke, onpartijdige, transparante, doeltreffende, snelle en billijke procedures voor alternatieve geschillenbeslechting aanbieden."

Onderdeel van hun argumentatie is 'Een kleine geschiedenis van de woekerpolisaffaire', geschreven door Van Rossum.

Kifid wordt tenminste elke vier jaar geëvalueerd. De meest recente evaluatie van Kifid betreft de periode januari 2013-juni 2016. Die evaluatie was positief. Wel leverde de evaluatie een aantal verbeterpunten op. Eind 2018 meldde de minister dat deze punten door Kifid goed waren opgepakt.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joepie - nvt 30 december 2020

Helemaal voor versneld evalueren van KiFiD. Ik ben eerst slachteroffer geweest van woekerpolis van Generali (maar redeljke schikking zonder geheimhouding kunnen treffen) en daarna belazerd door vemogensbeheerhypotheek van een WestlandUtrecht (= ING & NN) waarbij KiFiD dezelfde truc mbt te hoge voorheen verborgen kosten die niet tot schade voor Consument hebben geleid, maar linksom of rechtsom toch door Consument zijn betaald en waarvoor FD incl. tussenpersoon rijk van zijn geworden, rara hoe kan dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...