Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De medische kosten en overige kosten in verband met het uitstellen van de terugreis heeft hij bij gevolmachtigde XCover.com geclaimd. Deze wijst de claim af omdat uit de medische stukken onvoldoende zou blijken dat er een medische noodzaak was om de terugreis uit te stellen.
De consument is houder van een Revolut Premium Plan. Onderdeel hiervan is een reis- en annuleringsverzekering. Hierbij geldt Revolut als verzekeringnemer en de consument als verzekerde. De risicodrager van de verzekering is Cowen Insurance Company Limited.
De consument vindt dat de gevolmachtigde ten onrechte zijn schade niet vergoedt. Hij vordert alleen de kosten die hij vanaf 5 oktober 2023 heeft gemaakt, namelijk € 1.944,17 in verband met de retourtickets op 8 en 17 oktober 2023, extra boodschappen, taxi- en verblijfskosten en daarnaast 29.359,20 Dominicaanse peso (470 euro) voor de medische kosten. De consument vordert wettelijke rente vanaf 1 januari 2024. T
De consument vindt dat hij voldoende heeft toegelicht en met stukken onderbouwd dat en waarom dat hij recht heeft op dekking. De gevolmachtigde heeft echter bij herhaling om stukken gevraagd die consument al bij het indienen van de claim heeft ingediend. Inmiddels heeft de gevolmachtigde al verschillende keren alle bewijsstukken ontvangen. Ook heeft de gevolmachtigde bij herhaling gevraagd of de consument en zijn partner en zoon wel één gezin vormen. Hij moest zelfs het samenlevingscontract en een uittreksel uit het gezagsregister over hun zoon overleggen. Dit is onredelijk en onnodig belastend. Het standpunt van de gevolmachtigde dat de consument naar de Dominicaanse Republiek zou zijn gegaan om zich voor zijn hartklachten te laten behandelen is zelfs stuitend en schofferend. Hij had niet eerder hartklachten en bovendien is de Dominicaanse Republiek een derdewereldland.
De arts ter plaatse heeft aanbevolen om pas weer te reizen als hij zich goed genoeg voelde. Dit is de reden dat hij de vlucht van 8 oktober 2023 niet heeft genomen. De consument heeft navraag gedaan, maar niemand kan achteraf nog bewijs leveren dat de arts heeft geadviseerd om niet te vliegen. Als de consument zich bij de gate had gemeld en had aangegeven dat hij zich niet goed voelde vanwege zijn angina, dan had hij niet mogen
vliegen.
De consument beklaagt zich ook over de duur van de beoordeling van zijn claim. Volgens de consument heeft het veel te lang geduurd. Ook werd er niet op zijn klacht gereageerd. Volgens de consument hanteert de gevolmachtigde een ontmoedigingsbeleid.
De commissie zegt onder meer: "De commissie acht het van belang om de gevolmachtigde erop te wijzen dat in deze zaakbij herhaling een enorme hoeveelheid en steeds dezelfde stukken zijn opgevraagd, waaronder ook bewijsstukken over de gezinssamenstelling van de consument die een zeer persoonlijk karakter hebben en waarvan het de vraag is wat hiervan het nut is. Tijdens de behandeling van de claim heeft de gevolmachtigde de consument lang in onzekerheid gehouden en verder heeft hij telkens nieuwe afwijzingsgronden aangevoerd. De commissie acht deze handelswijze onbehoorlijk. Dat bij de consument het gevoel is ontstaan dat de gevolmachtigde ter afwending van onwelgevallige claims een actief ontmoedigingsbeleid voert is niet zonder grond."
Na zijn verweerschrift in de procedure bij Kifid heeft de gevolmachtigde nieuwe, aanvullende verweren aangevoerd. Dat is volgens de commissie te laat. De commissie oordeelt dat de medische noodzaak voldoende is aangetoond. De vordering wordt gedeeltelijk toegewezen. De commissie beslist dat de gevolmachtigde aan de consument een bedrag van 1.233,76 euro en een bedrag van 470 euro moet vergoeden, voor zover de gevolmachtigde deze laatste kosten nog niet heeft vergoed. Met wettelijke rente vanaf 1 januari 2024 tot aan de dag van algehele voldoening.
Reactie toevoegen
Meer over
Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging
(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw
(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...
Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht
(kifid-uitspraak GC 2025-0248) Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0193) De drie dochters van de consument hebben tijdens een vakantie in Marokko voedselvergiftiging opgelopen. Daarnaast hebben zij klachten...

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht
(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht...
Viva Las Vegas maar niet heus...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0134) De consumenten verbleven van 16 juli 2024 tot en met 8 augustus 2024 in de Verenigde Staten. Op 19 juli 2024 vond er een wereldwijde...
Kifid: roekeloos rijden niet bewezen, bumperkleven wel
(Kifid-uitspraak 2025-0093) De auto van de consument is betrokken geweest bij een aanrijding met twee andere voertuigen. Volgens de consument is de tegenpartij...