Kifid: verzekeraar verantwoordelijk voor informatie aan consument
(Kifid-uitspraak GC 2022-810 bindend) Verzekeraars mogen er niet op vertrouwen dat adviseurs de informatie uit met de door de verzekeraar ter beschikbaar gestelde offertesoftware ook daadwerkelijk doorgeven aan de consument. De verzekeraar dient ervoor te zorgen dat de informatie de klant ook echt bereikt, zo stelt de Geschillencommissie van het Kifid.
In dit geval gaat het om een klant van een consument tegen De Goudse. De commissie stelt dat op een verzekeraar de verplichting rust ervoor zorg te dragen dat de belangrijke mededelingen – zoals de op grond van de Riav 1994 en de CRR 1998 vereiste informatie – de consument bereiken. Een verzekeraar kan er daarbij niet mee volstaan de offertesoftware ter beschikking te stellen aan de assurantie-adviseur en ervan uit te gaan dat deze de met deze software gegenereerde informatie ook aan de consument verstrekt. De verzekeraar dient ervoor te zorgen dat de informatie de consument daadwerkelijk bereikt. Het komt voor rekening van de verzekeraar als achteraf blijkt dat dat de adviseur de informatie niet aan de verzekeringnemer heeft verstrekt of dat niet meer kan worden vastgesteld dat dit is gebeurd.
Kifid: "Er moet daarom van worden uitgegaan dat de verzekeraar bij de totstandkoming van de verzekering aan de consument ten onrechte geen offerte met de daarin voorgeschreven voorbeeldrendementen heeft verstrekt. Vaststaat dat op het aanvraagformulier een voorbeeldkapitaal is opgenomen dat op basis van het vermelde rentepercentage nooit behaald zou kunnen worden. Onder die omstandigheden is voldoende gebleken dat de consument bij het aangaan van de verzekering een verkeerde voorstelling van zaken had over het met de Verzekering te behalen rendement en dat dit te wijten is aan de door Verzekeraar verstrekte inlichtingen."
Het beroep op vernietiging van de verzekering wegens dwaling slaagt.
De Commissie bepaalt dat De Goudse binnen vier weken aan alle door de consument voldane stortingen aan hem terugbetaalt, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 24 mei 2019, althans voor zover van toepassing, vanaf een nadien gelegen datum van betaling, en dat Verzekeraar aan Consument eveneens een bedrag van € 150,00 betaalt voor de kosten die Consument heeft gemaakt voor rechtsbijstand.
De Commissie wijst het meer of anders gevorderde af.
Reactie toevoegen
Meer over
Carola le Poole versterkt Geschillencommissie Kifid
Carola le Poole wordt per 1 februari benoemd tot lid van de Geschillencommissie. Zij vervult deze functie als nevenfunctie. De leden van de Geschillencommissie...
Kifid: geen reactie, geen renteherziening
(Kifid-uitspraak GC 2025-0006) Consumenten hebben in 2019 van Florius een renteherzieningsaanbod ontvangen, waarop ze niet hebben gereageerd. Hierop heeft Florius...
De Goudse: definitief akkoord beleggingsverzekeringen
De Goudse heeft een definitief akkoord bereikt met de belangenorganisaties ConsumentenClaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, de Consumentenbond en Wakkerpolis....
Kifid: hypotheekverstrekker hoeft risico-opslag niet uit zichzelf te verlagen
(Kifid-uitspraak GC 2024-1071) Wanneer een woning meer waard wordt, verandert de verhouding tussen de hoogte van de hypothecaire lening en de waarde van de woning....
Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...
VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn
(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...
Intermediair, maak je rol zo groot mogelijk
(Uit VVP 5-6 2024) Financieel advies blijft bestaan, en past zich telkens aan de omstandigheden aan. Maar het intermediair moet zijn diensten helder profileren....
(Kifid-uitspraak GC 2024-1062) Een consument is haar ring verloren bij het zwemmen in zee. Centraal Beheer wijst de claim af omdat zij niet de normale voorzichtigheid...
Overnamespecialist BHB Dullemond legde in haar door De Goudse geadopteerde kennissessie op de VVP Ondernemersdag het accent juist niet op overnemen en fuseren. Het...
Innoveren met oog voor de mens
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Bedrijven die niet innoveren, gaan vroeg of laat out of business, weten de tafelgasten Jaap de Louw (Avéro Achmea)...