Klacht afgeknald

dak grafisch via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0683) De consument heeft een geschil met de koper van zijn woning over harde knallen afkomstig uit het dak. De consument is door de rechtbank veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan de koper. Vervolgens heeft de consument een beroep gedaan op zijn aansprakelijkheidsverzekering. De verzekeraar heeft de dekking afgewezen. De Geschillencommissie is van oordeel dat de verzekeraar dat mocht doen. Er is geen sprake van schade volgens de definitie van de voorwaarden. De klacht van de consument is ongegrond en de vordering wordt afgewezen.

Geen schade aan personen

De commissie: "De consument vindt dat de aansprakelijkheidsverzekering dekking moet bieden omdat er sprake is van ‘schade aan personen’. Volgens de consument volgt uit het vonnis van de rechtbank van 10 januari 2024 dat hij een schadevergoeding moet betalen voor het verlies van woongenot en gezondheidsschade van de tegenpartij.

"De commissie deelt deze lezing van de consument van het vonnis niet. Uit het vonnis blijkt niet dat de rechtbank heeft vastgesteld dat de tegenpartij gezondheidsschade heeft geleden en dat de consument daarom een schadevergoeding aan de tegenpartij moet betalen. Uit het vonnis blijkt ook niet dat dit de grondslag van de vordering van de tegenpartij was. Voor zover de consument stelt dat dit wel zo was, dan had de consument dit moeten onderbouwen. Bijvoorbeeld door de dagvaarding of het proces verbaal van de
zitting te overleggen. Dat heeft de consument niet gedaan.

"De commissie begrijpt het vonnis van de rechtbank zo dat de tegenpartij de consument aansprakelijk heeft gesteld voor de herstelkosten van het dak. Uit de overwegingen van de rechtbank blijkt ook dat de rechtbank de consument heeft veroordeeld tot het betalen van de herstelkosten van het dak, en niet tot vergoeding van enige gezondheidsschade van de tegenpartij. De consument is dus niet veroordeeld tot het vergoeden van enige schade aan personen. De consument heeft daarmee onvoldoende onderbouwd dat er sprake is van schade die gedekt is onder de aansprakelijkheidsverzekering."

 

Reactie toevoegen

 
Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt

Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0843) Waterschade na vochtdoorlating (buiten)muren. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de...

Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening

(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire...

Klacht uit zadel geworpen

Klacht uit zadel geworpen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen...

Oeps-moment toch verzekerd

Oeps-moment toch verzekerd

(Kifid-uitspraak GC 2024-0834) De consument heeft bij het verplaatsen van een plantenpot de bijbehorende onderzetter vergeten mee te verplaatsen. Hierdoor is schade...

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024) Powered by NVHP Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar HYPOTHEKEN –...

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige...

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade

(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...

Afzien van ORV komt consument duur te staan

Afzien van ORV komt consument duur te staan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...