Klacht uit zadel geworpen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen op de verplichtingen onder de paardenverzekering. Dit heeft echter niet tot schade geleid, omdat de consument bij het sluiten van de verzekering niet aan haar informatieplicht heeft voldaan en de verzekering met kennis van de juiste informatie niet zou zijn gesloten. De vorderingen (4.050 euro) worden afgewezen.
De verzekeraar heeft dekking onder de paardenverzekering mogen weigeren, omdat op basis van het medisch dossier onvoldoende is vast te stellen dat het paard vanwege blijvende ongeschiktheid moest worden geëuthanaseerd.
Met betrekking tot de zorgplichtschending stelt de Geschillencommissie: "De tussenpersoon stelt zich op het standpunt dat hij de consument voldoende heeft geïnformeerd door telefonisch aan te geven dat eerst onderzoek moest worden verricht. Hij verwijst hiervoor onder andere naar de telefoonnotitie waarin staat dat in verband met aanspraak op de verzekering er recent onderzoek moet zijn gedaan naar de kreupelheid en de uitleg van de behandelaar over dit gesprek. De commissie is van oordeel dat onvoldoende is gedocumenteerd dat de consument naar behoren is geïnformeerd over de verplichtingen onder de paardenverzekering en daarom kan zij dit niet vaststellen. De commissie acht het aannemelijk dat, als de consument wel voldoende door de tussenpersoon was geïnformeerd, zij dan had voldaan aan de verplichtingen onder de paardenverzekering en de verzekeraar dekking had verleend. Dit betekent dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden."
Reactie toevoegen
Meer over
Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...
Gebrekkige advisering kost adviseur bijna dertien mille
(Kifid-uitspraak GC 2025-0433) De consument heeft zich beklaagd over het advies van de adviseur bij het verkrijgen van een financiering voor een woning. Zij...
Hennepkwekerij op zolder moet gemeld bij verzekeraar
(Kifid-uitspraak GC 2025-0424) De consument doet een beroep op zijn woonverzekering vanwege een brand waardoor zijn woonboerderij met toebehoren geheel is verwoest....
Volle mailbox voor rekening consument
(Kifid-uitspraak GC 2025-0408) De consument heeft ontkend het renteaanbod van de geldverstrekker te hebben ontvangen. De consument stelt zich op het standpunt...
Jozua van der Beek in Geschillencommissie Kifid
Mr. Jozua van der Beek start per 1 juli als lid van de Geschillencommissie van Kifid. Van der Beek is sinds 2002 werkzaam als advocaat. In 2020 startte hij zijn...
Consument moet bij elk nieuw polisblad opnieuw controleren
(Kifid-uitspraak GC 2025-0398) De auto van de consument is gestolen. De verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat de consument niet kon aantonen dat...
Verzekeraar hoeft waterschade door defecte pomp niet te vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0388) De consumenten hebben een beroep gedaan op hun woonverzekering, omdat in de kelder van de woning sprake is van waterschade. De verzekeraar...
Adviseur mocht schadevrije jaren samenvoegen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0377) De consument klaagt over de samenvoeging van de schadevrije jaren van de twee auto’s die zij via de tussenpersoon had verzekerd....
Adviseur moet schade door late hypotheekaanvraag vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0370) De Geschillencommissie oordeelt dat vaststaat dat de hypotheekadviseur zijn zorgplicht heeft geschonden ten aanzien van de late...
Tussenpersoon moet van Kifid alsnog ORV-advies geven
(Kifid-uitspraak GC 2025-0362) De consumenten vorderen nakoming van de verplichting te adviseren over een overlijdensrisicoverzekering. De tussenpersoon heeft, ondanks...