Klacht uit zadel geworpen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen op de verplichtingen onder de paardenverzekering. Dit heeft echter niet tot schade geleid, omdat de consument bij het sluiten van de verzekering niet aan haar informatieplicht heeft voldaan en de verzekering met kennis van de juiste informatie niet zou zijn gesloten. De vorderingen (4.050 euro) worden afgewezen.
De verzekeraar heeft dekking onder de paardenverzekering mogen weigeren, omdat op basis van het medisch dossier onvoldoende is vast te stellen dat het paard vanwege blijvende ongeschiktheid moest worden geëuthanaseerd.
Met betrekking tot de zorgplichtschending stelt de Geschillencommissie: "De tussenpersoon stelt zich op het standpunt dat hij de consument voldoende heeft geïnformeerd door telefonisch aan te geven dat eerst onderzoek moest worden verricht. Hij verwijst hiervoor onder andere naar de telefoonnotitie waarin staat dat in verband met aanspraak op de verzekering er recent onderzoek moet zijn gedaan naar de kreupelheid en de uitleg van de behandelaar over dit gesprek. De commissie is van oordeel dat onvoldoende is gedocumenteerd dat de consument naar behoren is geïnformeerd over de verplichtingen onder de paardenverzekering en daarom kan zij dit niet vaststellen. De commissie acht het aannemelijk dat, als de consument wel voldoende door de tussenpersoon was geïnformeerd, zij dan had voldaan aan de verplichtingen onder de paardenverzekering en de verzekeraar dekking had verleend. Dit betekent dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens de consument heeft geschonden."
Reactie toevoegen
Meer over
Beroepsfout kost adviseur meer dan half miljoen
(Rechtspraak) Het hof komt tot het oordeel dat [geïntimeerden] door de beroepsfout van de adviseur de kans hebben verloren om goed geïnformeerd over hun...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0047) De consument vordert kosten voor het vervangen van een balk en de bijkomende kosten van de stukadoor en schilder als gevolg van brand....
Ziekte of overlijden schoonmoeder geen verzekerde gebeurtenis
(Kifid-uitspraak GC 2025-0036) De consument heeft vanwege de verslechterende fysieke en mentale gesteldheid van zijn schoonmoeder en haar latere overlijden een reis...
Gebrekkig afdichtrubber bezorgt autoverzekerde natte voeten
(Kifid-uitspraak GC 2025-0025) Na een hevige regenbui is er water de auto van de consument binnengelopen. Hierdoor heeft er een aantal centimeters water op de bodemplaat...
Kras leidt niet tot enig functieverlies computer
(Kifid-uitspraak GC 2025-0022) Tijdens het schoonmaken is er een kras ontstaan op het scherm van de computer van de consument. De gevolmachtigde heeft een expert...
(Kifid-uitspraak GC 2025-0023) De consument heeft in 2018 een verzekeringspakket afgesloten. In 2023 had de partner van de consument voor een geschil met haar werkgever...
Adviseur aansprakelijk voor onderverzekering
(Rechtspraak) Aansprakelijkheid van assurantietussenpersoon voor onderverzekering. Geen aansprakelijkheid voor rubriek bedrijfsschade omdat er geen sprake is van...
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...