Klacht van 144 mille tegen adviseur strandt bij Kifid

Euro's 500 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0629) Kifid geeft de consumenten die 144 mille van hun hypotheekadviseur eisten geen gelijk. De adviseur is bij de indicatieve berekeningen voor het (maximaal) te lenen bedrag uitgegaan van onvolledige informatie over het (pensioen)inkomen van de consumenten. Van de adviseur hoefde naar het oordeel van de Geschillencommissie in het onderhavige geval ten aanzien van de indicatieve berekeningen echter niet meer te worden verwacht.

De consumenten hebben zich in mei 2020 tot de adviseur gewend met de wens een woning aan te kopen. De adviseur heeft de consumenten vervolgens indicatieve berekeningen van het maximaal te lenen bedrag doen toekomen op basis van de door de consumenten verstrekte stukken. De consumenten hebben in december 2020 zonder financieringsvoorbehoud een woning gekocht en de adviseur gevraagd te bemiddelen bij het verkrijgen van een financiering. Het aanbod van de geldverstrekker was substantieel lager dan ze hadden verwacht op basis van de berekeningen van de adviseur waardoor ze meer eigen vermogen hebben moeten inbrengen om de financiering rond te krijgen. Ze stellen de adviseur aansprakelijk voor de vermeende schade. De Geschillencommissie heeft geoordeeld dat de adviseur niet toerekenbaar is tekortgeschoten in de uitvoering van zijn dienstverlening jegens de consumenten en dat de vordering van de consumenten tot vergoeding van 144.000 euro niet kan worden toegewezen.

De commissie “is van oordeel dat de adviseur in het onderhavige geval, in de fase waarin het traject zich bevond niet verwijtbaar heeft gehandeld jegens de consumenten. Hij heeft berekeningen gemaakt op basis van de door de consumenten aangeleverde stukken over het inkomen. In de Leidraad Hypotheekadvisering van de AFM staat opgenomen dat wanneer een consument en de adviseur besluiten om samen het totale adviestraject in te gaan, de fase van volgt van de beeldvorming. Daarin vindt de inventarisatie plaats, op een veel gedetailleerder niveau dan bij de kennismaking. Daarbij inventariseert de adviseur onder meer de financiële positie van een consument relevant voor het opstellen van een passend hypotheekadvies.

“De consumenten hebben de adviseur eind december, na de aankoop van de woning, de opdracht verstrekt het advies- dan wel bemiddeltraject in te gaan voor het verkrijgen van een financiering. Van de adviseur hoefde naar het oordeel van de commissie in het onderhavige geval ten aanzien van de indicatieve berekeningen dan ook niet meer te worden verwacht. De adviseur heeft op basis van de door de consumenten verstrekte gegevens informatie verstrekt.

Klachtafhandeling

“Uit het dossier volgt dat de adviseur niet binnen de door hem aangegeven termijn heeft gereageerd op de klacht die de consumenten op 26 juni 2021 bij hem hebben ingediend. Daarnaast is de adviseur niet ingegaan op alle klachtonderdelen van de consumenten. De commissie volgt de consumenten daarom ook in hun klacht over de klachtafhandeling door de adviseur en verzoekt de adviseur hier nota van te nemen.

“Dit klachtonderdeel kan ook niet leiden tot toewijzing van de vordering. De adviseur heeft voor zijn werkzaamheden geen kosten in rekening gebracht en aangeboden andere kosten (al dan niet gedeeltelijk) voor zijn rekening te nemen. Tot meer kan hij ten aanzien van dit klachtonderdeel niet gehouden worden.”

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...