Klacht van zes ton niet gehonoreerd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom 1.000 euro van de reeds door de consument betaalde advies- en bemiddelingskosten restitueren. Van een onjuist advies is echter geen sprake zodat de overige door de consument gevorderde schadeposten niet worden toegewezen. Tot slot dient de adviseur de kosten voor rechtsbijstand tijdens deze procedure aan de consument te vergoeden volgens het liquidatietarief Kifid.
Zes ton
De consument stelde zich op het standpunt dat de adviseur tekort is geschoten in zijn zorgplicht. De adviseur heeft het adviesrapport namelijk pas na het oversluiten van de lening aangeleverd. Ook vindt zij dat de adviseur geen goed advies heeft gegeven. De consument stelt dat zij hierdoor schade lijdt of zal lijden. Zij heeft haar schade begroot op circa 600.000 euro.
De consument heeft onder meer naar voren gebracht dat zij schade lijdt doordat de adviseur haar niet heeft gewezen op de risico’s van arbeidsongeschiktheid en dat hij haar geen passende risicoverzekeringen heeft geadviseerd. Volgens haar had zij het advies van de adviseur om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten zeker opgevolgd. Nu de consument arbeidsongeschikt is verklaard wordt zij geconfronteerd met een inkomensterugval en mist zij inkomen.
De commissie: "Dit verwijt slaagt niet. Hoewel het beter was geweest als de adviseur voorafgaand aan het afsluiten van hypothecaire geldlening had geadviseerd over het verzekeren van dit risico, kan dit ook achteraf. Vaststaat dat de adviseur de consument in zijn mail van 13 januari 2022 (8 dagen na de passeerdatum) heeft gewezen op het risico van arbeidsongeschiktheid, de invloed daarvan op de betaalbaarheid van de hypotheeklast en dat de mogelijkheid bestaat hiervoor een verzekering af te sluiten. In de mail wordt onder andere de ‘Hypotheek Aflos Verzekering’ aanbevolen. Voor deze verzekering is ook al automatisch een offerte opgesteld. Die offerte is in het hypotheekdossier geplaatst. In de mail van de adviseur staat dat de verzekering direct kan worden aangevraagd als de consument akkoord is met de offerte. Ook wordt gewezen op alternatieve verzekeringsoplossingen. Gelet op het vorenstaande komt de commissie tot het oordeel dat de adviseur hiermee aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Hij heeft haar immers gewezen op het feit dat arbeidsongeschiktheid risico’s mee kan brengen in die zin dat dit invloed kan hebben op de betaalbaarheid van de maandlast en haar een specifiek product aanbevolen. De consument heeft kennelijk om haar moverende redenen geen aanleiding gezien om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Dit komt echter voor haar eigen rekening en risico."
Reactie toevoegen
Eiser moet bewijzen dat hij met offerte had ingestemd
(Rechtspraak) Tussenpersoon verstrekt offerte voor uitbreiding verzekeringsdekking. Voordat de uitbreiding aanvaard is door de verzekeraar, ontstaat schade. Appellant...
Extra energie- en waterkosten na lekkage hoeven niet te worden vergoed
(Kifid-uitspraak GC 2024-1138) De consument vordert vergoeding van de hoge energie- en waterkosten die hij moet betalen vanwege de lekkage van de warmwaterleiding....
Adviseur hoeft adres en gezinssamenstelling niet jaarlijks proactief te checken
(Kifid-uitspraak GC 2024-1140) De consumenten vinden dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden door hen niet uit te nodigen voor een onderhoudsgesprek...
(Kifid-uitspraak GC 2024-1142) De consument klaagt de consument over het voorbehoud van de uitvoerder van de rechtsbijstand dat de dekking is beperkt tot landen...
Kifid-factuur valt (iets) hoger uit
Ondanks de verrekening van het overschot uit 2023, is per saldo het factuurbedrag Kifid voor 2025 voor overige dienstverleners (onder andere intermediair) met 1...
Klant moet controleren of hij iets bij zich heeft dat nat kan worden
(Kifid-uitspraak GC 2024-1092) De consument is op zijn reis bij het zwemmen vergeten te controleren of hij zijn telefoon nog bij zich had. De telefoon is door water...
Ongelukje met raceauto niet gedekt op AVP
(Kifid-uitspraak GC 2024-1083) De consument vervoert voor zijn werk raceauto’s op een transporter. Zijn minderjarige zoon, die dit keer mee was, heeft uit...
Zorgplichtclaim van 95 mille vergruisd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1077) De consument heeft door bemiddeling van de adviseur een opstalverzekering afgesloten voor een chalet in Zwitserland. Er is schade...
Publicatie richtinggevende uitspraken Kifid door NVHP
De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) heeft ten behoeve van haar leden een publicatie uitgebracht met richtinggevende uitspraken die de Geschillencommissie...
Carla Joustra nieuwe voorzitter Commissie van Beroep Kifid
Het bestuur van Kifid heeft mr. C.A. (Carla) Joustra per 1 januari 2025 benoemd als de nieuwe voorzitter van de Commissie van Beroep. Joustra is sinds 1999 werkzaam...