Klacht van zes ton niet gehonoreerd
(Kifid-uitspraak GC 2024-1046) De Geschillencommissie is van oordeel dat het adviesrapport inderdaad te laat door de consument is ontvangen. De adviseur moet daarom 1.000 euro van de reeds door de consument betaalde advies- en bemiddelingskosten restitueren. Van een onjuist advies is echter geen sprake zodat de overige door de consument gevorderde schadeposten niet worden toegewezen. Tot slot dient de adviseur de kosten voor rechtsbijstand tijdens deze procedure aan de consument te vergoeden volgens het liquidatietarief Kifid.
Zes ton
De consument stelde zich op het standpunt dat de adviseur tekort is geschoten in zijn zorgplicht. De adviseur heeft het adviesrapport namelijk pas na het oversluiten van de lening aangeleverd. Ook vindt zij dat de adviseur geen goed advies heeft gegeven. De consument stelt dat zij hierdoor schade lijdt of zal lijden. Zij heeft haar schade begroot op circa 600.000 euro.
De consument heeft onder meer naar voren gebracht dat zij schade lijdt doordat de adviseur haar niet heeft gewezen op de risico’s van arbeidsongeschiktheid en dat hij haar geen passende risicoverzekeringen heeft geadviseerd. Volgens haar had zij het advies van de adviseur om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten zeker opgevolgd. Nu de consument arbeidsongeschikt is verklaard wordt zij geconfronteerd met een inkomensterugval en mist zij inkomen.
De commissie: "Dit verwijt slaagt niet. Hoewel het beter was geweest als de adviseur voorafgaand aan het afsluiten van hypothecaire geldlening had geadviseerd over het verzekeren van dit risico, kan dit ook achteraf. Vaststaat dat de adviseur de consument in zijn mail van 13 januari 2022 (8 dagen na de passeerdatum) heeft gewezen op het risico van arbeidsongeschiktheid, de invloed daarvan op de betaalbaarheid van de hypotheeklast en dat de mogelijkheid bestaat hiervoor een verzekering af te sluiten. In de mail wordt onder andere de ‘Hypotheek Aflos Verzekering’ aanbevolen. Voor deze verzekering is ook al automatisch een offerte opgesteld. Die offerte is in het hypotheekdossier geplaatst. In de mail van de adviseur staat dat de verzekering direct kan worden aangevraagd als de consument akkoord is met de offerte. Ook wordt gewezen op alternatieve verzekeringsoplossingen. Gelet op het vorenstaande komt de commissie tot het oordeel dat de adviseur hiermee aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Hij heeft haar immers gewezen op het feit dat arbeidsongeschiktheid risico’s mee kan brengen in die zin dat dit invloed kan hebben op de betaalbaarheid van de maandlast en haar een specifiek product aanbevolen. De consument heeft kennelijk om haar moverende redenen geen aanleiding gezien om van deze mogelijkheid gebruik te maken. Dit komt echter voor haar eigen rekening en risico."
Reactie toevoegen
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...
Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement
Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...
Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag
(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...