Klager gaat nat
(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht om de kosten van een nieuwe douchecabine te vergoeden. De verzekeraar heeft de dekking afgewezen. De consument beklaagt zich hierover. Hij vindt dat zijn inboedelverzekering dekking zou moeten bieden voor deze schade. De Geschillencommissie is van oordeel dat de verzekeraar dekking mocht afwijzen. De consument heeft onvoldoende aangetoond dat de schade aan de douchecabine is veroorzaakt door een van buiten komend onheil.
De commissie: "Zowel in het schadeformulier als in zijn klacht bij Kifid heeft de consument aangegeven dat de douchecabine spontaan gesprongen is en dat hij niet weet wat dit veroorzaakt heeft. De consument heeft geen bewijs dan wel een aannemelijke verklaring overgelegd voor de oorzaak van het springen van de douchecabine. Hierdoor is onvoldoende vast komen te staan dat de douchecabine gesprongen is door een van buiten komend onheil.
Storm of onweer
"Op enig moment heeft de consument nog wel gesteld dat de schade veroorzaakt zou kunnen zijn door het weer, bijvoorbeeld door storm of onweer. Naast dat de consument niet heeft aangetoond dát er die nacht sprake was van storm of onweer, heeft hij ook niet verder toegelicht op welke wijze deze weersomstandigheden de schade zouden hebben veroorzaakt. De verklaringen van de herstelbedrijven zijn daarvoor onvoldoende omdat deze een weergave zijn van wat de consument hen verteld heeft."
Reactie toevoegen
Waterschade doordat muren vocht doorlaten was niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0843) Waterschade na vochtdoorlating (buiten)muren. Tussen partijen staat ter discussie of de verzekeraar op basis van de voorwaarden de...
Adviseur moet onderzoek doen naar bestaande hypothecaire lening
(Kifid-uitspraak GC 2024-0839) De consumenten hebben zich in verband met de financiering van hun nieuwe woning tot de adviseur gewend. Ze wilden hun lopende hypothecaire...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0832) De adviseur heeft zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, doordat onvoldoende aannemelijk is geworden dat hij heeft gewezen...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0834) De consument heeft bij het verplaatsen van een plantenpot de bijbehorende onderzetter vergeten mee te verplaatsen. Hierdoor is schade...
Adviseur had termijn ontbindende voorwaarde moeten bewaken
(Kifid-uitspraak GC 2024-0823) De Geschillencommissie is in dit geval van oordeel dat sprake is geweest van tekortkomingen aan de kant van de adviseur. Onder andere...
VVP 4-2024: leren van Kifid-uitspraken Hypotheken
(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 4-2024) Powered by NVHP Niet voor klachten over diensten als aankoopkoopmakelaar HYPOTHEKEN –...
Consument hoeft niet drie uur te rijden om bagage veilig op te bergen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0804) Naar het oordeel van de Geschillencommissie heeft de consument aangetoond dat bij de stop aan het strand van Malaga geen andere veilige...
Verzekeraar moet verzekerde meenemen in afhandeling schade
(Kifid-uitspraak GC 2024-0798) De verzekeraar heeft de consument niet meegenomen bij de afwikkeling van de schade en de beoordeling van de aansprakelijkheid. In...
Bij weigeren dekking verwijzen naar relevante bepalingen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0784) De Geschillencommissie is van mening dat een verzekeraar die dekking weigert aan een verzekerde, daarbij een concrete koppeling met...
Afzien van ORV komt consument duur te staan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0774) De consument heeft in het verleden met zijn echtgenote een aflossingsvrije hypothecaire geldlening afgesloten bij de bank met een...