Klant expliciet op premiedalingen wijzen inherent aan adviesvak

Stelling van de week megafoon 2019

Maar liefst 69 procent van de respondenten was het vorige week eens met de stelling: 'Verzekeren AVG-boetes maatschappelijk ongewenst'. De algemene tendens: je zou je niet moeten kunnen verzekeren tegen iets wat wettelijk niet mag. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Kifid drukte afgelopen week haar stempel op het nieuws. Adviseurs moeten namelijk expliciet wijzen op premiedaling van de ORV. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de consument dan wel aantonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden.

Afgelopen jaar heeft Kifid bijna honderd klachten van consumenten ontvangen over hun orv afgesloten door tussenkomst van een financieel adviseur. In twee recent gepubliceerde uitspraken (GC 2019-623 en GC 2019-625) concludeert de Geschillencommissie dat de financieel adviseurs deze consumenten hadden moeten wijzen op de premiedalingen in de levensverzekeringsmarkt. Het ligt bijna voor de hand dat dit ook voor andere producten gaat gelden.

De stelling van deze week luidt daarom: 'Klant expliciet op premiedalingen wijzen, is inherent aan adviesvak'

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 10 september 2019

Gevoelsmatig zeg je direct ja. Wel lijkt me dan een goed gesprek nodig over de beloning van de adviseur voor die werkzaamheden, en vanaf wat voor percentage premieverschil er dan actie ondernomen moet worden. Je kan toch niet verplicht aan de slag voor 1 euro verschil? Het lijkt mij niet vol te houden dat de eenmalige provisie op oude polissen -daar heb je toch de grotere premieverschillen- ook de betaling was voor dertig jaar service en nazorg. De provisies leken hoog, indien gezien als beloning voor een eenmalige verkoop ( de Radar Consumentenbond route) als nu de conclusie is dat er voor die provisie ook jarenlange nazorg over eventuele prijsdalingen moet worden gegeven, dan moet de totale provisie gedeeld over de looptijd een adequate beloning zijn. Dat is niet het geval. Het is prima dat de opvattingen over de taak van een adviseur veranderen, maar niet op basis van een beloning uit een andere tijd, met andere opvattingen. Wat me dan wel bevreemd is dat Kifid bij autoverzekeringen eerst aangaf dat de "geringe beloning" reden is om geen voortdurende prijsmonitoring te mogen verwachten, en bij de veel kariger beloning bij overlijdensrisicoverzekeringen, met ook nog eens meestal veel lagere premies, dit dan geen argument is. Je dwingt dan bijna richting een hogere permanente onderhoudsbeloning voor de adviseur. Zit een consument daar op te wachten?

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...