Klant geeft privé-gegevens in ruil voor korting op hypotheek en verzekering

Pascal Huijbers

Bijna 60 procent van de consumenten in Nederland en België vindt het prima als banken en verzekeraars hun privégegevens gebruiken als ze in ruil daarvoor korting krijgen op hun hypotheek of verzekering. Dit blijkt uit een onderzoek van Fujitsu onder 7.000 consumenten in Europa naar financiële services.

 

Daarnaast blijkt dat een op de vijf consumenten open staat om bancaire producten en verzekeringen af te nemen bij internetgiganten.

“Steeds meer mensen vinden het belangrijk dat hun privacygegevens goed bewaard worden. Hiermee wordt de druk op bedrijven om zorgvuldig met privacygevoelige informatie om te gaan steeds groter. Dat consumenten privacy niet meer zo belangrijk vinden als ze in ruil daarvoor korting kunnen krijgen, is opvallend”, zegt Pascal Huijbers, CTO bij Fujitsu. De minst kritische consumenten wonen in Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Daar geeft respectievelijk 66 procent en 64 procent van de consumenten aan het geen probleem te vinden om hun privacygegevens af te geven in ruil voor korting. Duitsers zijn het meest kritisch: slechts 44 procent van de respondenten geeft privacygevoelige informatie af voor kortingen.

 

Google

Fujitsu noemt het opvallend dat de respondenten aangeven zowel bancaire producten als verzekeringen te willen afnemen van spelers in de markt zoals Amazon, Google, Facebook of Apple. “Deze technologiebedrijven staan vaak onder vuur wegens hun beleid omtrent privacygegevens. Het is dan ook verrassend dat veel mensen ervoor open staan om bij deze partijen producten af te nemen”, aldus Huijbers. Dat consumenten open staan voor nieuwe aanbieders, biedt ook weer kansen voor de traditionele aanbieders. “Banken en verzekeraars moeten hun businessmodel dan wel volledig omgooien en zich voornamelijk richten op de digitaliseren, door samenwerking aan te gaan met fintech-organisaties. Doen ze dit niet, dan worden ze van alle kanten ingehaald door nieuwe spelers.” Mede door de nieuwe richtlijnen van PSD2 is er ruimte voor concurrentie en innovatieve betaaldiensten.

 

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat consumenten in Nederland en België het loyaalst zijn aan hun bank of verzekeraar. Ruim 40 procent van de ondervraagden geeft aan nog nooit gewisseld te hebben van bank of verzekeraar. Spanjaarden daarentegen zijn het minst loyaal. Maar liefst 80 procent van de ondervraagden is de afgelopen jaren gewisseld van financiële dienstverlener. “De verwachting is dat de nieuwe generatie ‘digital natives’ druk gaat zetten op de sector om technologische ontwikkelingen door te voeren en slim om te gaan met hun klantgegevens”, zegt Huijbers. “In de toekomst zullen zij financiële dienstverleners hierop gaan selecteren.”

Reactie toevoegen

 
De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een greep uit tienduizenden reviews online. Opvallend: wie heel goed zoekt, vindt op advieskeuze wel eens een...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Ruim twintig jaar ben ik verzekerd voor zaken als...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Vriendelijk, duidelijk en gezellig :) Over Daleman...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. De adviseur heeft uitgebreid de tijd genomen om te...

Boosheid komt klant duur te staan

Boosheid komt klant duur te staan

Een boze klant die medewerkers van een verzekeraar heeft uitgescholden, is terecht opgenomen in de gebeurtenissenadministratie en interne verwijzingsregister van...

Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Kosten niet gecommuniceerd? dan hoeft klant niet te betalen

Als een adviseur de kosten van zijn dienstverlening niet vooraf helder communiceert, is de klant niet gehouden deze kosten te betalen. Dat stelt de Geschillencommissie...

Blijf hartelijk tegenover vertrekkende klant

Blijf hartelijk tegenover vertrekkende klant

"Als een klant afscheid van u neemt, gooi dan niet definitief de deur dicht! Maar blijf juist aardig en hartelijk. Dan laat u altijd de mogelijkheid open voor...

Klant gelooft adviseur en verzekeraar niet meer

Klant gelooft adviseur en verzekeraar niet meer

Het gebrek aan vertrouwen in adviseur en/of verzekeraar is een belangrijke reden om niet van het hersteladvies woekerpolissen gebruik te maken. Dat blijkt uit consumentenonderzoek...