Klant maakt schending zorgplicht niet hard
(Kifid-uitspraak GC 2024-1024) De consument heeft via de tussenpersoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Zijn klachten zijn dat de tussenpersoon deze verzekering niet had mogen adviseren en dat het jaarlijkse updategesprek niet heeft plaatsgevonden waar de abonnementsovereenkomst recht op geeft. De consument vordert terugbetaling van het abonnementsgeld.
De tussenpersoon heeft gemotiveerd betwist dat zijn advies niet passend was. Tegenover deze betwisting heeft de consument onvoldoende gesteld, waardoor hij niet is geslaagd in de op hem rustende bewijslast dat de tussenpersoon hem de verzekering niet had mogen adviseren.
De Geschillencommissie stelt vast dat het jaarlijkse updategesprek niet heeft plaatsgevonden. De consument heeft zijn klacht over het ontbreken van het updategesprek pas aangevoerd op het moment dat hij al kenbaar had gemaakt dat hij de verzekering wilde beëindigen. Er zijn door de consument geen wijzigingen in zijn situatie genoemd die dan hadden moeten worden besproken, waardoor hij nadeel heeft geleden. Er zijn door de consument ook geen bijzondere omstandigheden aangevoerd die maken dat het in strijd met de redelijkheid en de billijkheid is dat de adviseur in de gegeven omstandigheden recht houdt op het overeengekomen abonnementsgeld. De commissie wijst de vordering (638,27 euro) van de consument af.
Reactie toevoegen
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...
Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement
Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...
Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag
(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...